Categorieën
marketing

Kerstmis, een ware cashcow

“Het is pas kerst als Mariah Carey op de radio is geweest” is een veelgehoorde quote. Het jaarlijks terugkerende ritueel van ‘All I want for Christmas is you‘ is een soort startsein dat de feestdagen weer begonnen zijn. En voor Mariah Carey is het dubbel feest. Het kerstliedje uit 1994 levert haar gemiddeld zo’n €3 miljoen per jaar op. Ze is niet de enige waarbij de kassa rinkelt in december.

December is de maand waarin er het meeste geld wordt uitgegeven. Mensen kopen nieuwe kleren, supermarkten draaien overuren door de kerstdiners en kinderen worden bedolven onder de cadeautjes van de sint en de kerstman. En dat jaar in, jaar uit. Gemiddeld geven consumenten 18% meer uit in de maand december dan het gemiddelde over het hele jaar. Per huishouden is dat een kleine €500 in de maand december.

Kerstliedjes
Zoals de kerstman elk jaar terugkeert, verschijnen de vaste kerstliedjes weer op de radio. Mariah Carey en Wham! doen het erg goed in Nederland met ‘All I want for Christmas is you‘ en natuurlijk ‘Last Christmas‘. Het is niet precies bekend hoeveel dit in het laatje brengt maar aan royalty’s alleen in het Verenigd Koninklijk wordt dit geschat op zo’n €400.000 voor Mariah Carey en €550.000 voor Wham!. Met de vele tv-programma’s, kerstfilms en andere zaken waarin de liedjes worden gebruikt, legt het voor Mariah in ieder geval geen windeieren. Ze schijnt jaarlijks rond de €3 miljoen op te strijken. Niet gek dat vele artiesten een kersthit proberen te scoren elk jaar.

Macaulay Culkin als Kevin McCallister in Home Alone

Home Alone
Net als de kerstliedjes keren de vaste kerstfilms elk jaar weer terug op tv. Denk aan Home Alone en The Grinch. Qua opbrengsten staan de films van Home Alone en The Grinch in de top 10 van meest succesvolle kerstfilms. Beide Home Alone films bijelkaar hebben een goeie ¢450 miljoen opgebracht. Je zou denken dat de hoofdpersonen Jim Carrey en Macaulay Culkin enorm zullen cashen vanwege de royalty’s, zoals bij de kersthits het geval is. Dit lijkt niet het geval. De films brengen vooral voor de producenten genoeg op voor elke keer dat de film wordt getoond. Het hangt echter van de afspraken af die zijn gemaakt met de acteurs. De meeste acteurs krijgen een vast bedrag voor de film en that’s it. Macaulay Culkin ving zo ‘slechts’ ¢100.000 voor zijn rol in deel 1 van Home Alone.

Kerstinkopen
Traditiegetrouw zijn de uitgaven in december het hoogst vergeleken met de rest van het jaar. Gemiddeld wordt er in de week voor kerst het meest uitgegeven. In 2019 werd er in die week online maar liefst €1.6 miljard gespendeerd bleek uit de transactiecijfers. Ter vergelijking. Het gemiddelde per week lag in 2019 op €500 miljoen. De kerstuitgaven in 2020 zullen naar verwachting nog hoger zijn. Men wil eerder beginnen met het versieren van hun huis door de (gedeeltelijke) lockdowns. Tuincentra zijn in 2020 ook al eerder begonnen met het inkopen van kerstbomen. Er word dit jaar een recordomzet verwacht aangezien men vooral thuis kerst zal moeten doorbrengen waardoor men het thuis gezelliger wil maken.

Recordomzetten voor supermarkten
Ook de supermarkten beleven traditiegetrouw een goede periode tijdens kerst. Door de vele kerstdiners thuis kopen mensen meer boodschappen in deze periode. Vooral vlees, alcohol en snacks zullen veel meer gekocht worden in deze periode, waarbij men elkaar vooral opzoekt. Doordat de restaurants tijdens de komende kerstperiode alleen geopend zijn voor afhaal en bezorgen zullen de supermarkten extra profiteren van de kerstperiode. Er wordt zelfs verwacht dat de kerst van 2020 de beste ooit zal zijn voor de supers met een omzetgroei van 20% ten opzichte van vorige jaar. Supermarkten zullen dus flink profiteren van de pandemie deze kerst. Zij beleefden sowieso al een goed jaar. Ahold, het moederbedrijf van o.a. Albert Heijn en Bol.com, verdubbelde zelfs haar omzet in het tweede kwartaal dit jaar door het hamstergedrag die ontstond toen het coronavirus in Nederland verscheen.

Oliebollen
En als laatste natuurlijk de oliebol. Elk winkelgebied heeft wel een oliebollenkraam gedurende de kerst, en dat is niet zonder reden. Want oliebollen verkopen is zeer lucratief te noemen. Volgens een artikel van Bakkerswereld kost een oliebol aan grondstoffen slechts €0.12. Daarbij komt €0.10 arbeidskosten en nog wat exploitatiekosten. Met een gemiddelde verkoopprijs van €0.85 kom je dan uit op €0.50 winst per oliebol. Hier in de randstad wordt een oliebol al gauw voor €1.20 verkocht dus de marge per oliebol zit wel goed. Hier gaat het dan wel om bakkers die al een winkel hebben en geen oliebollenkraam hoeven te huren. Maar lucratief is het zeker.

De oliebollen vliegen elk jaar weer de toonbanken over

Van Mariah Carey tot de oliebollenbakkers, voor veel mensen is de kerst niet alleen een feest van gezelligheid, lichtjes en versierde bomen. Het is ook een periode waarin er veel geld binnen wordt gehaald. Dit is bij geen één ander feest het geval, en daar hebben de meeste mensen vrede mee, tijdens the most wonderful time of the year.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *