Categorieën
marketing

Marlboro ondanks ban nog steeds aanwezig in de Formule 1

Sponsoren in de topsport betalen veel geld in ruil voor naamsbekendheid. Adidas betaalt als kledingsponsor van alleen voetbalclub Real Madrid zo’n €100 miljoen per seizoen. Nike betaalt ongeveer hetzelfde om alle NBA teams te sponsoren. Maar de sport waar het meeste geld in omgaat is de Formule 1. Naar verluidt maken bedrijven jaarlijks rond de €2 miljard naar de autosport over. Één daarvan is Mission Winnow.

Komend weekend is de laatste Grand Prix van het seizoen in de Formule 1. Het was een apart seizoen met afgelaste races vanwege COVID-19. Het leek er even op dat het complete seizoen zou worden geschrapt. Uiteindelijk is er toch een bijna volledige kalender afgewerkt. Net als in het voetbal waren de commerciële belangen te groot.

Al voor de pandemie was er in de Formule 1 een strijd tussen de economische belangen en gezondheid. Wie oude beelden in de autosport opzoekt ziet veelal tabaksmerk Marlboro op de auto’s staan. In 2006 is besloten om alle advertentie-uitingen van tabak in de Formule 1 in de ban te doen.

Ayrton Senna in zijn McLaren toen tabaksmerken nog op de auto’s mogen staan

Dat roken slecht voor je is zal niemand ontkennen. Adverteren van tabaksproducten is daarom verboden. Ook op tv zal je dat niet meer tegenkomen. Marlboro was jaren lang één van de hoofdsponsoren van de Formule 1 teams Ferrari en McLaren. Maar Marlboro is nog niet helemaal verdwenen uit de autosport.

De barcode
Het moederbedrijf van Marlboro, Philip Morris, bleef ondanks dat het niet meer mocht adverteren samenwerken met Ferrari. Ze zijn officieel titelsponsor betalen nog jaarlijks naar verluid €100 miljoen aan de Italiaanse renstal. In 2010 dachten ze slim te zijn door een barcode op de auto te plakken. Als de auto reed leek de barcode net de onderkant van een pakje Marlboro. Dit is na een seizoen ook verboden en Philip Morris bleef Ferrari vooral op de achtergrond steunen (en sponsoren).

De Formule 1 auto van Ferrari met de barcode van Marlboro

Mission Winnow
In 2018 stond er ineens Mission Winnow op de auto van Ferrari. Niemand wist wat het was en via de website word je niet veel wijzer.

Mission Winnow is a PMI-driven initiative to demonstrate our commitment to continuous innovation and development of new solutions that can expedite positive change for society. 

PMI staat hier voor Philip Morris International, het bedrijf achter Marlboro. Wat het bedrijf hiermee wil bereiken is niet duidelijk, maar publiciteit levert het in ieder geval wel op. Een mooi staaltje guerrilla marketing.

De 2020 F1 auto van Ferrari. Mission Winnow is veelvuldig te vinden op de auto
Het logo van Mission Winnow bevat het ‘dak’ dat ook op de pakjes van Marlboro te vinden is

A Better Tomorrow
Philip Morris en Ferrari zijn niet de enige die tabak in de Formule 1 houdt. McLaren heeft al jaren een samenwerking met British American Tobacco (BAT). Door de tabaksban prijkt er nu “A Better Tomorrow” op de kleding en auto’s van McLaren. Doordat BAT hier geen tabak aanprijst wat slecht voor de gezondheid is, is het grijs gebied. A better tomorrow verkoopt producten, zonder tabak, afgeleid van sigaretten zoals de e-sigaret. Vype en Velo zijn productnamen die op de auto te zien zijn geweest. Doordat het niet om tabak gaat omzeilt BAT de regelgeving. BAT betaalt zo’n €20 miljoen per jaar voor de sponsorship.

De Formule 1 auto van McLaren aan het begin van seizoen 2020. Branding van ‘A Better Tomorrow’ is te zien aan de zijkant

Het is duidelijk dat Philip Morris via de brand Mission Winnow toch het sigarettenmerk Marlboro extra bekendheid wilt geven. Hetzelfde geldt voor British American Tobacco. Echter stuit het op veel kritiek. In de eerste GP van 2019, de Grand Prix van Australië, mocht het logo van Mission Winnow niet getoond worden, evenals A Better Tomorrow. Australië is één van de strengste landen op het gebied van adverteren met tabak. Maar daar bleef het niet bij. In maar liefst 11 van de 21 races mochten Ferrari en McLaren het logo niet laten zien. In 2020 is deze trend doorgezet. De achtervleugel blijft bij de meeste races leeg.

De ‘kale’ auto van Charles LeClerc zonder Mission Winnow logo’s

Zowel Philip Morris als British American Tobacco hebben aangegeven dat ze blijven in de sport. De vraag is hoelang dit nog geoorloofd, en haalbaar is. Philip Morris werkt al een halve eeuw met Ferrari maar voor hoelang kunnen zij met miljoenen smijten zonder er veel voor terug te krijgen?

Komend weekend zullen we zien of Mission Winnow en A Better Tomorrow voor de laatste keer dit seizoen op de auto’s staan. Vorige week in Bahrein was dit al niet het geval. We zullen zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *