Categorieën
marketing

Waarom is MediaMarkt rood en Coolblue blauw?

Kleuren van bedrijven. Het is niet alleen iets om je winkel mee in te richten. Een kleur waarmee een bedrijf zich identificeert zeg ook heel veel over de strategie en positionering. Een rondje langs de velden. waarom is de MediaMarkt rood en Coolblue blauw?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een bedrijfskleur is daarom erg belangrijk. Het zorgt soms zelfs voor herkenning zonder ook maar het logo of merknaam in beeld te brengen. Zie onderstaande banner campagne van een niet nader te noemen restaurantketen.

Out-of-home banners van een restaurantketen

Het is wel duidelijk welk restaurant dit is. De bovenstaande banners maken met behulp van de kleuren rood en geel gecombineerd met de bogen duidelijk om welk restaurant het gaat. Zelfs zonder maar een logo of merknaam in beeld te brengen.

Rood

Kleuren in de marketing hebben een bepaalde betekenis. De kleur rood staat voor passie, aandacht, energie en straalt ook betaalbaarheid (lees goedkoop) uit. Geel roept geluk, jeugd en optimisme op. Een combinatie van die twee is eigenlijk meteen de propositie van restaurantketen McDonald’s. Dankzij jarenlange marketing hebben zij ervoor gezorgd dat een gele boog met de kleur rood voor hun merk staat.

MediaMarkt

Terug naar de kleur rood. Zoals gezegd zorgt de kleur rood voor aandacht en betaalbaarheid. Daarom zijn de meeste aanbiedingen ook rood gekleurd. Het straalt energie en passie uit. Dat is ook meteen de toon van de MediaMarkt. Het is daar altijd druk, veel producten te zien en oogt een beetje rommelig. Daarmee spelen zij in op prijs. De producten staan vaak met doos (en soms pallet) en al in de gangpaden en lijkt daarmee een soort magazijn zodat je denkt dat het goedkoop is. Het lijkt alsof alles in de MediaMarkt altijd in de aanbieding is. Langs de gangpaden staan grote bakken vol met producten die je zelf kan pakken zodat je het zo kan meenemen. Iets dat we bij andere elektronica winkels haast niet zien.

Vandaag is blauw

De kleur van grote concurrent Coolblue is lichtblauw. Een hele andere soort vibe als je het logo ziet en al helemaal als je de winkel inloopt. Lichtblauw gecombineerd met oranje is uniek en meteen identificeerbaar met Coolblue. Lichtblauw staat voor rust en vertouwen. Oranje straalt speelsheid, vitaliteit en vriendelijkheid uit. Coolblue gooit het over een hele andere boeg dan MediaMarkt. Coolbue staat voor service. Ze ogen toegangelijk en persoonlijk. De CEO Pieter Zwart wordt regelmatig ingezet in de reclames en de winkel is rustig ingericht zonder al te veel producten. Ook de speelsheid komt terug in de communicatie strategie met grappige reclames. De slogan is niet voor niets “alles voor een glimlach”. Met de ludieke video’s en goede service zorgen ze ervoor dat je niet bij Coolblue koopt vanwege de prijs. Klanten zijn vaak zelfs bereid iets meer te betalen voor deze service.

Vergelijking

Allereerst de twee websites. De website van MediaMarkt is hetzelfde als de winkel, erg veel informatie en vooral ingericht om je het product zo snel mogelijk te laten kopen. Het liefst nog met extra’s zoals een muurbeugel bij een televisie (die overigens al bij deze tv zit). Er is veel rood gebruikt om aandacht te trekken voor de cashback en groen voor de voordelen zoals gratis bezorging. Verder zijn er een paar afbeeldingen van het product weergegeven die van de fabrikant zelf af komen. Er loopt nu een actie voor het gratis ophangen van je televisie.

De productpagina van een LG OLED tv op mediamarkt.nl

Hoe ziet de productpagina van precies hetzelfde product er bij Coolblue uit? Er zijn veel gelijkernissen maar tegelijk ook veel verschillen. Zoals gezegd staat Coolblue voor service, en dat doet deze pagina ook. Naast de productfoto’s hebben ze ook een zelfgemaakte video en wat extra afbeeldingen vanuit Coolblue zelf gemaakt. Waar bij de MediaMarkt tot aan de drempel wordt bezorgd, doet Coolblue dat net over de drempel. Verder is de prijs wat kleiner aangegeven en wat minder prominent aanwezig dan bij MediaMarkt. De prijzen zijn overigens gelijk en bij beiden zonder euroteken aangeduid om de associatie met geld uit de weg te gaan. Er wordt nog wel een cross-sell gedaan met de soundbar en voor het ophangen van de televisie, maar daar houdt het wel mee op. Als je bij Coolblue een stukje verder naar beneden scrollt kan je deze televisie vergelijken met soortgelijke van andere merken. Alles om je een goede keuze te laten maken.

De productpagina van een LG OLED tv op coolblue.nl

De winkels

De winkels zijn ook een wereld van verschil als je de MediaMarkt vergelijkt met Coolblue. Beiden zijn perfect ingericht op hun strategie. Er moet wel bij vermeld worden dat de MediaMarkt begonnen is als winkel met later een webshop. Coolblue is juist begonnen als webshop waar later winkels bij zijn geopend. En dat is goed te zien. De winkels van de MediaMarkt zijn groot met een enorm assortiment aan producten die je kan aanraken en vasthouden. De meeste kunnen ook nog aan waardoor je het product kan testen voordat je het koopt. Zij werken met shop-in-shops waarbij fabrikanten hun eigen displays mogen neerzetten om zo een winkel in een winkel te creëren. De fabrikanten huren in feite een stukje winkel en bepalen met de MediaMarkt samen hoe dat eruit mag komen te zien. Hierdoor staan de grote jongens zoals LG, Philips en Samsung vaak naast elkaar met een groot stuk winkelruimte dat er totaal verschillend uit ziet. Daarnaast hebben Ziggo en Nespresso ook vaak een vaste stek. Het verhuren van winkelruimte is bijna een business op zich. Door de enorme traffic die MediaMarkt winkels trekken kunnen zij de hoofdprijs vragen per m2. De fabrikanten kunnen daarentegen redelijk goedkoop hun eigen winkel inrichten met de garantie op traffic, een win-win voor allebei.

Naast de shop-in-shops heeft de MediaMarkt heel veel producten op displays staan met daaronder vaak de voorraad van de producten die je meteen kan pakken en meenemen naar de kassa. Tussendoor en langs de gangpaden staan vaak grote rode bakken met producten die in de aanbieding zijn (of lijken) en aantrekkelijk zijn om even mee te pakken. Deze worden met pallet en al in de winkel gezet. Door de rode kleur lijkt alles goedkoop en dat wordt versterkt door de grote schreeuwende teksten en de bak waar de producten door elkaar in liggen. Het contrast met een doorsnee Coolblue winkel kan niet groter.

Inrichting van een MediaMarkt winkel
Inrichting van een Coolblue winkel

De kleur blauw straalt vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. Daarom zijn de kleuren van de Politie en Rijksoverheid ook blauw. De winkel van Coolblue is ook blauw. Coolblue heeft geen enorme winkels en ook geen grote displays staan. Er hangen accessoires en kleine producten in de winkel afgewisseld met wat losse displays met de belangrijkste producten die men kan bewonderen. Je komt vaak naar een Coolblue winkel met een doel. Je wilt een camera kopen maar je wilt meer advies. Of je komt je bestelling afhalen. Een Coolblue winkel is vaak dan ook niet gevestigd in een drukke winkelstraat waar men zomaar binnenloopt. Het straalt rust uit en je kan er rustig een kopje koffie drinken terwijl je een keuze maakt voor welke camera je gaat. Een duidelijke keuze van Coolblue waarbij de winkels een aanvulling zijn op de webshop. Kom je er niet uit online? Dan kom je naar de winkel en je krijgt daar extra informatie zodat je een juiste keuze maakt en met een glimlach de winkel uit loopt. De MediaMarkt is ingericht om je zoveel mogelijk producten te laten kopen terwijl Coolblue wilt dat je het juiste product koopt.

Positionering

MediaMarkt en Coolblue positioneren zich totaal anders. Waarbij MediaMarkt het moet hebben van de scherpe prijzen en compleet assortiment, probeert Coolblue persoonlijk en empatisch over te komen waarbij service en klanttevredenheid bovenaan staat.

Hieronder staan twee tv commercials waarin het verschil in positionering nog maar eens naar voren komt. Waarbij MediaMarkt inspeelt op vakantiegeld en eindigt met een aanbieding van een telefoon, benadrukt Coolblue de zorgvuldige levering en het meenemen van je oude wasmachine als je bij Coolblue een nieuwe besteld.

https://youtu.be/9xY6844ojwM

Hetzelfde is te zien bij het zoeken naar televisies via Google. Onderstaande advertenties kwamen tevoorschijn bij het zoeken naar de term OLED tv. Toevallig waren Coolblue en MediaMarkt de enige twee partijen die deze woorden hadden ingekocht. MediaMarkt adverteert met een OLED televisie vanaf €777 die snel op te halen is. Coolblue is algemener en vermeld eigenlijk alleen dat ze OLED tv’s hebben en dat ze gratis worden thuisbezorgd.

De Google ad’s die verschijnen bij het zoeken naar de term OLED tv

De positionering op prijs van de MediaMarkt en op service van Coolblue is dus overal terug te zien, te beginnen bij de kleur van het bedrijf. Het schreeuwerige rood van de MediaMarkt en het betrouwbare, speelse blauw/oranje van Coolblue.

De positionering is niet alleen bij Coolblue en MediaMarkt terug te zien in de kleuren. Kijk maar eens naar het onderstaande rijtje.

  • Rood – Rood staat voor passie, spanning en woede. Het kan belang betekenen en aandacht vragen. (MediaMarkt)
  • Oranje – Oranje staat voor speelsheid, vitaliteit en vriendelijkheid. Het werkt verkwikkend en roept energie op. (BasicFit)
  • Geel – Geel roept geluk, jeugd en optimisme op, maar kan ook opvallend of betaalbaar lijken. (Zeeman)
  • Groen – Groen roept stabiliteit, welvaart, groei en verbinding met de natuur op. (CenterParcs)
  • Lichtblauw – Een lichte tint blauw straalt rust, vertrouwen en openheid uit. Het kan ook onschuld betekenen. (Coolblue)
  • Donkerblauw – Donkerblauw staat voor professionaliteit, veiligheid en formaliteit. Het is volwassen en betrouwbaar. (de politie)
  • Paars – Paars kan royalty, creativiteit en luxe betekenen. (Hallmark)
  • Roze – Roze staat voor vrouwelijkheid, jeugd en onschuld. Het varieert van modern tot luxe. (Barbie)
  • Bruin – Bruin zorgt voor een ruige, aardse, ouderwetse look of sfeer. (Nespresso)
  • Wit – Wit roept reinheid, deugd, gezondheid of eenvoud op. Het kan variëren van betaalbaar tot high-end. (Apple)
  • Grijs – Grijs staat voor neutraliteit. Het kan er ingetogen, klassiek, serieus, mysterieus of volwassen uitzien. (Mercedes)
  • Zwart – Zwart roept een krachtig, verfijnd, scherp, luxueus en modern gevoel op. (Chanel)

Bron: Wie stilstaat wordt opgegeten, 2021

Vaak kan je dus al aan de kleur van het logo zien wat voor bedrijf het is. Het is misschien niet helemaal zwart wit maar er zit vaak wel een kern van waarheid in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *