Categorieën
Tech

De Metaverse

Metaverse, een woord dat steeds vaker voorbij komt. Facebook veranderende zelfs haar naam naar Meta. Hiermee wil Mark Zuckerberg zich volledig richten op de Metaverse. Hij noemde het zelfde de toekomst van het internet, Web3. Maar wat is het eigenlijk?

De Metaverse is kort gezegd een digitale wereld, gelijk aan de fysieke wereld die we al kennen. Met behulp van internet, maar ook augmented reality en virtual reality heb je toegang tot de digitale wereld. Het is een wereld waarin je kunt rondlopen, dingen kopen en meer. Via diverse games zoals de game Roblox was het al langer mogelijk om in een digitale wereld te lopen. Maandelijks ontmoeten 202 miljoen gamers elkaar in Roblox maar dit zijn vooral jongeren. 67% van de gamers is jonger dan 16 jaar.
Met de opkomst van de blockchain technologie zijn de mogelijkheden met de Metaverse nog groter. Zo zou je bijvoorbeeld digitaal een kopje koffie kunnen drinken met je neef die in New York woont. Je spreekt af op een digitale plek en ontmoet elkaar daar. Eigenlijk een soort online vergaderen maar dan met avatars die kunnen rondlopen.

De digitale wereld in de game Roblox. Bron: Roblox | Xbox

Dit klinkt allemaal nog ver weg en iets wat we niet snel zouden doen. Echter met de komst van de Rona is “het digitaal ontmoeten” van elkaar hard gegroeid. Videobellen is niet meer weg te denken uit het werkbeeld en grote bedrijven springen massaal in op de Metaverse. NFT’s komen als paddestoelen uit de grond en digitaal vastgoed groeit harder dan in de echte wereld.

NFT’s

Non-fungible tokens, oftewel unieke digitale assets die draaien op de blockchain. Je ziet ze regelmatig in het nieuws. Ze worden voor enorme bedragen verkocht. Een NFT is een digitaal object dat uniek is. Dat wil zeggen dat het aan een unieke “code” wordt gekoppeld. Je hebt als het ware een certificaat van echtheid als je een NFT koopt. Soms worden ze in gelimiteerde oplage verkocht en soms is er zelfs maar één exemplaar beschikbaar. In de echte wereld is er één Mona Lisa. Digitaal is dat dus ook mogelijk met de komst van NFT’s. Jepgs van speciale apen gaan voor tonnen over de toonbank en sommige NFT’s zijn zelfs al verkocht voor miljoenen euro’s. NFT’s van bepaalde afbeeldingen zijn een soort statussymbool geworden. Sterren zijn er ook in gedoken en kopen voor tonnen plaatjes. In de hoop dat ze meer waard worden of puur om te showen. Een soort digitale Louis Vuitton tas zeg maar. Laatste veranderde dj Martin Garrix zijn Instagram profielfoto naar zo een plaatje van een aap, een Bored Ape.

Een Bored Ape op de NFT marktplaats Opensea.

Bored Apes zijn plaatjes van apen van de collectie Bored Ape Yacht Club. Het is één van de bekende collecties NFT’S bestaande uit 10.000 unieke plaatjes. Er zijn er dus maar één van elk. Zoals de screenshot hierboven van NFT marktplaats Opensea staat #2785 te koop voor 55 ETH, omgerekend zo’n $241.4K.
NFT’s worden verhandeld met crypto currency. Om een NFT te kunnen kopen moet je dus eerst crypto tokens hebben. NFT’s op Opensea worden verhandeld in Ethereum. De koers van 1 ETH staat op het moment van schrijven op $4400.

Maar NFT’s zijn meer dan plaatjes die veel geld kosten. Het is een technologie waarbij je iets unieks kan aanbieden in de digitale wereld. Een fysiek schilderij is uniek. Je zou het kunnen namaken maar er blijft maar één uniek exemplaar bestaan. Zo werkt het dus ook met NFT’s. Het zou mij niets verbazen als over een paar jaar alles een NFT is. Denk aan je vliegticket, bioscoopkaartje, verzekeringspas en ga zo maar door.

Digitaal vastgoed

Ja inderdaad. Vastgoed maar dan digitaal. Het is hot en groeit harder dan echt vastgoed. Laatst werd er een stuk digitaal land verkocht voor 2.7 miljoen dollar. Bedrijven als Atari investeerden al veel geld in digitaal vastgoed. Het klinkt logisch. In een digitale wereld heb je ook plekken nodig waar je naartoe kan gaan. En die plekken zijn beperkt. Denk aan een stad waar kavels te koop zijn. Als ze op zijn dan zijn ze op. Als de stad erg in opkomst is kan het stuk land veel geld waard worden. Voor de verhuur of om er zelf wat op te bouwen. Zo werkt het met digitaal vastgoed ook.

LAND in The Sandbox. Diverse partijen hebben al stukken land gekocht

In deze digitale werelden komen miljoenen mensen bij elkaar. Kijk naar Roblox en de 202 miljoen maandelijks actieve personen. Daarom gaan stukken land nu al voor tienduizenden euro’s tot wel een paar miljoen weg. Laatst is er een digitale jacht voor $650.000 verkocht. De jacht heeft een dj booth, twee heli pads en een hot tube. De jacht ligt in de digitale wereld The Sandbox. The Sandbox heeft maandelijks 1 miljoen actieve gebruikers. Samen met Axie Infinity en Decentraland zijn dit de populairste metaverse games die draaien op de Ethereum blockchain. Hier komen miljoenen mensen samen en is daarom ook een populaire plek om stukken digitaal land te kopen. Diverse grote merken zoals Atari, Snoop Dogg, The Walking Dead en Smurfs hebben al een stukje LAND in The Sandbox. Snoop Dogg heeft bijvoorbeeld aangegeven daar concerten te geven die je digitaal kan bezoeken met behulp van een NFT die je moet bezitten (kosten a €8000 en uitverkocht). Maar dit is nog maar het begin. Met het digitaal kopje koffie drinken zou je dus naar The Sandbox kunnen gaan waar bijvoorbeeld de Starbucks een koffietentje heeft neergezet waar je digitaal zou kunnen zitten. Deze stukken LAND zijn NFT’s en dus uniek waardoor het aanbod beperkt is.

Crypto tokens

De enorme opkomst van de Metaverse gaat gepaard met de diverse crypto munten. Crypto currency groeit hard en lijkt niet te stoppen. Bitcoin is in 2021 verdubbeld maar de munten gerelateerd aan de Metaverse gaan nog harder. The Sandbox, Decentraland en Axie Infinity die net zijn genoemd zijn ook cryptomunten. In deze metaverse zijn tokens nodig om bijvoorbeeld stukken land kopen. In 2021 zijn de meeste al een paar keer over de kop gegaan.

Kortom. Metaverse is here to stay. Grayscale Investments heeft een rapport uitgebracht waarin het voorspelt dat de Metaverse een potentie heeft om $1T waard te worden, dat is 1 triljoen met 12 nullen. Diverse grote bedrijven zijn al bezig met de Metaverse. Naast Facebook, of Meta moet ik eigenlijk zeggen, is Apple bezig met een bril. Heeft Adidas diverse NFT samenwerkingen en brengt Zara een collectie uit voor de Metaverse. Je moet er natuurlijk wel goed uitzien als je rondloopt in de digitale wereld.

Met al deze grote bedrijven die in de Metaverse springen lijkt dit een blijvertje. Sterker nog, het staat nog in de kinderschoenen en het is zeker iets om rekening mee te houden. Tot die tijd zijn wel nog wel even zoet met Zoom. “Hallo, kunnen jullie mij horen?”

Één reactie op “De Metaverse”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *