Categorieën
marketing

Hoe slimme marketing Pokémon groot heeft gemaakt

Wie geboren is in de jaren 90 is opgegroeid met Pokémon. Dit jaar bestaat Pokémon 25 jaar ( ja we worden oud) en het is nog springlevend. Het dit jaar 5 jaar oude Pokémon Go heeft zelfs 5 miljard euro opgebracht in die 5 jaar tijd. Ash en zijn monsters zijn dus alles behalve dood. Laatst werd nog een Charizard Pokémon kaart verkocht voor $300.000. Hoe heeft Pokémon het zo lang vol gehouden en hoe speelt het hele ecosysteem op elkaar in?

Allereerst terug naar het begin. Pokémon is bedacht door de Japanner Satoshi Tajiri. Hij vond het geweldig om buiten te zijn en insecten en andere beesten te vangen en deze te verzamelen. Dat deed hij in bossen en ook langs te kust met zeedieren. Hier was de basis voor Pokémon gelegd, dat draait immers om het vangen van monsters.

De link met Japan is ook snel te leggen. In Japan zijn de machines met capsules waarin een speeltje zit razend populair. Je gooit er een muntje in en draait aan de knop. Dan rolt er een balletje uit met daarin het speeltje. De basis voor de Pokéball is gelegd.

Speelgoed apparaten in Japan waarbij alles in capsules zit.
Bron: tokyoexcess.blogspot.com

Regio’s
Naast de capsules is er nog een duidelijke link met Japan. De verschillende regio’s in Pokémon, zoals Kanto, Johto en Hoenn, zijn ook regio’s in Japan. Sterker nog, de meeste steden zijn geografisch nagemaakt kijkend naar steden in Japan. Doordat Pokémon later ook buiten Japan erg populair werd, zijn er steden buiten Japan in de spellen en serie betrokken. Zo is New York als eerst toegevoegd (Unova in Pokémon), en later Frankrijk en Hawaii.

Introductie
Hoewel het idee er lag duurde het nog even voordat Pokémon geïntroduceerd werkt. Satoshi Tajiri werkte zes jaar lang aan het concept en samen met Nintendo werd in 1996 het spel uitgebracht voor de Gameboy. De spellen verschenen alleen in Japan onder de namen Pokémon Green en Pokémon Red. Het werd een groot succes en twee jaar later verschenen Pokémon Red en Pokémon Blue zoals we die kennen in de Verenigde Staten. Tegelijk verscheen ook de tv-serie en het kaartspel.

Pokémon Red en Pokémon Blue, de eerste spellen die verschenen in het Engels van Pokémon

Het mag voor zich spreken dat het een groot succes is gebleken. De elementen TV, game en kaartspel hebben elkaar enorm versterkt. De verhaallijn op televisie was hetzelfde als de verhaallijn in de game. Je kon de avonturen van Ash Ketchum volgen op tv terwijl je zelf Ash was in de game en de Pokémon kon vangen die je wilde. Vervolgens waren er pakjes kaarten die je kon verzamelen van je favoriete Pokémon. Het begon met 151 Pokémon maar die werden al snel uitgebreid met 100 in de tweede generatie met een nieuwe verhaallijn en bijbehorende games en Pokémonkaarten. Het lukte met dit drieluik om iedereen gehooked te houden. Tegenwoordig zitten we in de achtste generatie Pokémon en nog steeds komen er nieuwe games uit, geschikt voor de nieuwe Nintendo Switch. De bijbehorende kaarten vliegen als warme broodjes over de toonbank en de wezens zijn razend populair.

Pokémon Go
Zoals eerder vermeld kwam Pokémon Go vijf jaar geleden uit. Pokémon Go was wederom een sterk staaltje marketing van The Pokémon Company in samenwerking met Niantic. Met behulp van AI kon je Pokémon laten ontstaan in de echte wereld. Je moest er zelf op uit om Pokémon te vangen en de Pokémon kwamen tot leven met behulp van de camera van je telefoon. Zoiets bestond nog niet. Bovendien waren diegene die opgegroeid waren met Pokémon nu op een leeftijd waarbij een mobiele game weer zou kunnen aanslaan. En dat deed het. Pokémon Go werd een ware hype.
Er kwam ook twee nieuwe games uit voor de Nintendo Switch genaamd Pokémon Let’s Go, Pikachu! en Pokémon Let’s Go, Eevee! Met deze game kon je zoals gewoonlijk je Pokémon vangen maar deze je kon hier ook connectie maken met Pokémon Go om daar Pokémon vanaf te halen. Maar er is meer. De games kwamen ook uit in een pakket met een echte Pokéball. Met deze Pokéball kan je een gooi beweging maken waarmee je Pokémon kon vangen op je Switch. Ook kon je hiermee automatisch Pokémon vangen op Pokémon Go.
Hoewel de hype van Pokémon Go voor het grote publiek een paar maanden geduurd heeft wordt de game nog dagelijks door veel mensen gespeeld. Statista meldt dat er zeker meer dan een miljoen mensen dagelijks actief zijn, met de VS als populairste land.

De Pokémon games in een bundel met een echte Pokéball

Pokémon Kaarten
And guess who’s back? Nou eigenlijk waren ze nooit weggeweest maar sinds dit jaar is het weer regelmatig in het nieuws, Pokémon kaarten. Niet omdat er nieuwe zijn uitgekomen, nee de eerste edities zijn enorm in prijs gestegen. De meest waardevolle kaart is de eerste editie Charizard die in perfecte staat wordt geschat op zo’n $300.000-$500.000. Er zijn dan ook veel video’s op Youtube te vinden van Youtubers die oude pakjes Pokémon kaarten opkopen en ze op video openmaken in de hoop die Charizard te vinden. De waarde van één pakje wordt al geschat op $10.000 omdat er potentieel dus een kaart van $300.000 in kan zitten.

Youtuber Logan Paul met zijn eerste editie Charizard uit 1999. Bron: Youtube: Logan Paul

Een goed idee gecombineerd met een goed ecosysteem dat elkaar uitstekend aanvulde. Een game, televisieserie en kaartspel die perfect op elkaar aansluiten. Zo is Pokémon begonnen en de games worden tot op de dag van vandaag nog door vele gamers gespeeld. De Pokémon kaarten zijn razend populair en de televisieserie staat tegenwoordig op Netflix. Pokémon is 25 jaar oud maar nog zeker niet versleten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *