Categorieën
marketing

Word je online door bedrijven gestalkt?

Het komt jou vast bekend voor. Je bent aan het shoppen naar een paar leuke schoenen. Na een uurtje rondgekeken te hebben heb je zin om even een video te kijken op Youtube, je Facebook timeline te scrollen en het laatste nieuws te lezen op nu.nl. Er valt één ding op. Die schoenen die op je Zalando hebt gezien blijven je maar achtervolgen op deze websites. Dit heet retargeting.

Wat is retargeting precies?

In het bovenstaande schema is schematisch uitgelegd hoe retargeting werkt. Als je als internetgebruiker een website bezoekt wordt er gevraagd om de cookies te accepteren. Hiermee stem je in dat er cookies in je browser worden geplaatst die je (anoniem) volgen op het internet. Na het bekijken van die paar schoenen op Zalando, besluit je even weg te gaan van deze site. Bij het surfen op andere websites zal de cookie die achterop je surfplank meesurft advertenties activeren en de interesses doorgeven die de cookie onthoudt van je recente surfgedrag. Hierdoor wordt je getarget op je recente zoekresultaten of websites waarop iets bekeken is. Bij het bezoeken van bijvoorbeeld nu.nl geeft de cookie door dat je die ene paar schoenen bekeken hebt en deze wordt opnieuw weergegeven in de advertentie.

Ik heb dit in de praktijk getest. Allereerst moesten cookies mijn interesses verzamelen. Ik ben op Zalando naar New Balance sneakers gaan zoeken en heb dit gedurende een paar weken enkele keren herhaald.

Na een tijdje verschillende modellen te hebben bekeken , bezocht ik verschillende sites met mijn Facebook-account ingelogd om te kijken of de cookies hun werk goed hadden gedaan En dat hadden ze. Op zowel nu.nl, Youtube, Instagram als Facebook werden New Balance sneakers van Zalando getoond. Een mooi staaltje retargeting.

Facebook pixel vs Google AdSense

Er zijn twee grote partijen in de online advertentiewereld die al jaren domineren, Google en Facebook. Google heeft zijn AdSense programma en Facebook heeft haar Facebook Audience Network, ook wel bekend als de Facebook pixel. Door de miljoenen gebruikers die Facebook en Google hebben, hebben zij dus zoveel gegevens van mensen met de bijbehorende interesses, dat het targeten van hun gebruikers erg accuraat kan gebeuren. Dit gaat niet alleen om een bepaald merk schoenen. Ook bepaalde zoektermen zoals auto kopen, winterkleding en hypotheek zorgt voor informatie voor Google en Facebook om bepaalde advertenties te tonen die passen bij het gedrag van de gebruikers. Dit gebeurd in de zowel advertenties op websites als de timeline van je sociale media kanalen. Automerken zoeken consumenten die auto’s willen kopen en consumenten die zoeken naar wintersporttermen zullen veel advertenties van wintersportkleding en ski’s tegenkomen.

Hoe werkt het business model?

Hoe meer je te weten komt over wat men zoekt, hoe beter je de advertenties daarop kan inrichten. Door de miljoenen gebruikers op de sociale netwerken van Facebook, en het aantal gebruikers op de diensten van Google, hebben zij erg veel informatie. Facebook heeft bijvoorbeeld de profielen op haar socialen netwerken Instagram, Facebook en WhatsApp. Google heeft daarentegen Youtube en natuurlijk de zoekmachine Google. Door al deze informatie te verzamelen en de op maat gemaakte advertenties te verkopen aan de hoogste bieder verdienen ze miljoenen.

Doordat de advertenties steeds accurater worden naarmate er meer informatie van je wordt verzamelt, zal je ook eerder overgaan tot kopen. Als ik van plan ben een auto te kopen zal ik dan ook sneller op een autoadvertentie klikken, dan wanneer ik dit niet van plan ben maar puur uit interesse op auto’s gezocht heb. Doordat ik voortdurend op één specifieke website (Zalando) naar een bepaald merk schoenen heb gezocht kon ik dus vrij nauwkeurig getarget worden.

Met andere woorden, hoe meer de cookie over je weet, hoe hoger de conversie van een advertentie, des te meer geld ervoor gevraagd kan worden.
Advertenties worden vaak afgerekend naar cost per click. Hoe meer mensen op de advertenties klikken, hoe meer een Facebook of Google ervoor vangt. Zij zijn er dus bij gebaat zo accuraat mogelijke advertenties te tonen zodat men erop gaat klikken (=conversie). Dit is de basis voor het businessmodel van zowel Facebook als Google.

Waar Facebook startte als een sociaal netwerk en Google als een zoekmachine zijn deze beiden uitgegroeid tot een echt duopolie op de online advertentiemarkt. Concurrenten zoals Amazon, Snapchat en Twitter winnen langzaam marktaandeel, maar komen nog lang niet in de buurt van deze twee digitale giganten. Dus volgende keer als je wordt geretarget, bedenk dan dat dit op basis is van je vorige zoekresultaten die de cookies hebben verzameld. Hoewel dit ze beweren dit anoniem te doen hebben ze waarschijnlijk toch een goed beeld van wie je bent en waar je naar op zoek bent.

Één reactie op “Word je online door bedrijven gestalkt?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *