Categorieën
marketing

Hoe gratis Apps als Pokémon Go miljoenen verdienen

Anno 2020 bezitten zo’n 3.5 miljard mensen in de wereld een smartphone. Dit is 45.12% van de wereldbevolking. Hoewel de smartphone fabrikanten een verzadiging in de verkoop van smartphones ziet, neemt het gebruik alleen maar toe. Daarbij neemt het gebruik van apps ook extreem toe. De tijd dat we voor een app €0.89 moesten betalen is allang voorbij en de meeste apps zijn gratis te downloaden in de Google Playstore of Apple Appstore. Maar hoe verdienen deze gratis apps eigenlijk geld?

Apps zijn kostbaar

Het bouwen van een smartphone-app is kostbaar. Voor een simpele app ben je al gauw duizenden euro’s kwijt. Hoe complexer de app, hoe duurder hij wordt. Volgens Cleveroad ben je voor een basic app zo’n €20,000 kwijt. Het maakt hierbij erg uit waar je hem laat bouwen, zie onderstaande kaart. India is het goedkoopst, Noord-Amerika het duurst. Het maakt ook uit voor welk platform je een app wilt laten bouwen, Android of iOS. Doorgaans worden apps uitgebracht voor beide besturingssystemen.

Dat apps bouwen lucratief is mag duidelijk zijn. Degene die een idee heeft over een app, huren vaak app-bouwers in om deze te maken. Daarna moeten de kosten uiteraard ook weer worden terugverdient. Daar zijn simpelweg 4 manieren voor:

  • Advertenties tonen in de app
  • In-app aankopen aanbieden
  • Abonnementsvorm aanbieden voor gebruik van de diensten
  • Veel gebruikers generen en de app verkopen aan de hoogste bieder

Hieronder leg ik de voorbeelden uit.

Advertenties

Het tonen van advertenties is de meest gebruikte vorm om inkomsten te genereren. In mijn vorige blog is te lezen hoe bedrijven dit doen met behulp van cookies. Apps als nu.nl, buienradar en Voetbalzone geven de lezers informatie over het nieuws, weer en voetbalnieuws en zij tonen in hun app advertenties. Hoe meer gebruikers, hoe hoger de inkomsten. Voor deze apps is er vaak ook een website waar dezelfde informatie staat zodat het bouwen van de app niet zo complex is, en relatief goedkoop kan. Middels advertenties van de website en app worden inkomsten gegenereerd.
Advertenties zijn afhankelijk van het aantal weergaven en klikken. Gemiddeld brengt een klik op een banner €0.10 op, een advertentie dan het scherm vult tussen de €1-€3 en een video die wordt gekeken €5-€10. Met name het kijken van een advertentievideo brengt dus veel geld op.

In-app aankopen

In-app aankopen worden vaak aangeboden in games. Deze apps werken vaak volgens het freemium model. De game is gratis te downloaden en te spelen, maar om verder te komen kan je in de app aankopen doen zoals muntjes of levens. Bekende games zoals Candy Crush Saga en Pokémon Go hebben miljoenen gebruikers per maand die ook weer miljoenen uitgeven aan de games. King (het bedrijf achter Candy Crush en voor €5.4 miljard overgenomen door Activision Blizzard in 2016) zette in 2018 alleen al meer dan €900 miljoen om met Candy Crush. In 2019 genereert Candy Crush een zakcentje van meer dan €800,000 per dag (!) aan de gebruikers. Volgens King spelen zo’n 9.2 miljoen mensen dagelijks de game voor gemiddeld 3 uur. Dit is dus de helft van de inwoners van Nederland, een aardig aantal.

Pokémon Go

Wie kent Pokémon Go niet? Na de introductie van de spelletjes in 1995 op de Nintendo Gameboy was Pokémon in 2016 terug met een mobiele game, Pokémon Go. Een AR (Augmented Reality) game op de smartphone waar je in real life Pokémon kon vangen ging viral. De hype was enorm. Iedereen was in de ban van Pokémon Go en records werden gebroken. Het werd meteen de meest gedownloade mobiele game ooit in de eerste maand na introductie (130 miljoen keer). Ook genereerde het de meeste omzet (€200 miljoen in de eerste maand en €90 miljoen in slechts 20 dagen) en stond het liefst in 70 landen bovenaan in de charts.
Dit heeft Niantic (het bedrijf achter de app) geen windeieren gelegd. Volgens Sensor Tower heeft de game in 2016 zo’n €760 miljoen opgebracht. Nadat de hype in 2017 was overgewaaid hebben diverse updates ervoor gezorgd dat de inkomsten in 2018 weer flink omhoog gingen. 2019 was zelfs het beste jaar tot nu toe, zie onderstaande tabel.

Wie denkt dat Pokémon Go anno 2020 dood is, heeft het dus mis. De game heeft dagelijks nog miljoenen gebruikers wereldwijd die via in-app aankopen genoeg inkomsten in het laatje brengen.

Abonnementsvorm als verdienmodel

Om een vaste inkomstenstroom te genereren kiezen ook veel apps voor een abonnementsvorm. Een voorbeeld hiervan is het Nederlandse Blendle, van Alexander Klöpping. Hoewel Blendle in het begin nog een pay per view model had is het sinds vorig jaar volledig overgestapt op de abonnementsvorm. Met apps als Netflix en Spotify als voorbeeld betalen gebruikers een vast bedrag per maand om onbeperkt gebruik te maken van de diensten van deze apps. Het voordeel van een abonnementsvorm is dat je zeker bent van een bepaalde inkomstenstroom per maand. Ook is het makkelijk uit te rekenen hoeveel de gebruikers opbrengen en hoeveel gebruikers je nodig hebt om de app terug te verdienen/in de lucht te houden.

Apps zonder businessmodel

Dit zijn de overige (gratis) apps in de Appstore en Playstore. Niet alle apps worden gebouwd om er geld mee te verdienen. Apps als Runkeeper, Snapseed, WhatsApp en Instagram waren ooit bedacht als goed idee en genereerden hierdoor vele miljoenen gebruikers. Daardoor werden deze apps intressant voor grotere bedrijven die de apps hebben overgenomen. Runkeeper is tegenwoordig eigendom van sportmerk ASICS, Snapseed is overgenomen door Google en WhatsApp en Instagram is overgenomen door Facebook. Vooral de laatste twee gingen voor veel geld over de toonbank.

Kosten voor het bouwen van deze apps

Het maken van een app als Pokémon Go of Instagram brengt natuurlijk ook de nodige kosten met zich mee. Het bouwen van een app is hetzelfde als het opstarten van een bedrijf. Je investeert er veel geld in en ooit hoop je het terug te verdienen. Hierbij geldt, hoe complexer de app, hoe groter de investering.
Zoals eerder werd gezegd kost het maken van een simpele app al gauw zo’n €25K. Met de complexiteit van een app als Pokémon Go worden de kosten om een game als deze te bouwen geschat op zo’n €550K. Er zitten tientallen uren in het testen, het game design en de UX optimalisatie.
Pokémon Go is meteen een voorbeeld van een zeer complexe app waarbij vele functies zijn geïmplementeerd. Apps als Tinder, Whatsapp en Uber zijn veel minder complex. Hierdoor zijn deze apps ook veel goedkoper om te bouwen. Uit onderzoek blijkt dat Tinder bijvoorbeeld een kleine €40K gekost heeft, WhatsApp rond de €63K, Instagram €70K en Uber rond de €80K. Even voor het idee, Tinder draaide €1.1 miljard omzet in 2019, Uber €2.8 miljard en Whatsapp en Instagram zijn voor opgeteld €18 miljard gekocht door Facebook.

HQ Trivia

Niet elke app is een succesverhaal. Vele apps gaan failliet omdat er simpelweg te weinig gebruikers zijn en de hoge kosten voor het bouwen van de app niet worden gedekt. De apps worden vaak voorgefinancierd door investeerders. Als de inkomsten of gebruikers voor lange tijd tegenvallen wordt de stekker eruit getrokken.
Een bekend voorbeeld is de quiz-game HQ Trivia. De in oktober 2017 opgerichte game ging viral en had op zijn hoogtepunt 2 miljoen gebruikers per dag. De waarde werd geschat op 100 miljoen. Door wanbeleid en andere akkefietjes was het vorige week uiteindelijk game over.

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met apps. Veel apps zijn gratis apps als Candy Crush Saga of Buienradar. Zij genereren inkomsten door in-app aankopen of door het tonen van advertenties. Met name games zoals Candy Crush of Pokémon Go halen veel geld binnen door aankopen in de app. Die extra Pokéballs of levens helpen jou verder in de game en levert deze gamebedrijven miljoenen per jaar op.
Dus mocht je nog een goed app-idee hebben. Met gratis apps valt een dikke boterham te verdienen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *