Categorieën
marketing

Disney; van themaparken naar streamingdienst

We hebben er even op moeten wachten maar eind 2019 was het zover, Disney+ ging live. Met de streamingdienst bewandelt Disney een nieuw ingeslagen weg. Waar het ooit begon als filmproducent distribueert Disney nu haar eigen producties rechtstreeks naar de consument.

Walt Disney

The Walt Disney Company, zoals het bedrijf volluit heet, is opgericht in 1923 door de twee broers Walt Disney en Roy Oliver Disney. Waar Walt het creatieve brein was, zorgde Roy voor de zakelijke kant van het bedrijf. Walt werkte als animator en Roy was een zakenman in Hollywood. Samen besloten ze een filmproductie bedrijf op te zetten. Walt Disney’s eerste film was Alice in Wonderland(1923). 5 jaar na de oprichting werd een muiskarakter bedacht genaamd Mortimer. De naam werd later veranderd naar Mickey Mouse. Mickey was de hoofdrolspeler in Disney’s eerste cartoonfilm met geluid. De film heette Steamboat Willie en was een daverend succes. Mickey Mouse werd populair. Er werd een Mickey Mouse Club opgericht en Disney kwam met een merchandising lijn.

Steamboat Willie, een van de eerste films van Disney

Na het succes van Mickey Mouse kwam Disney met knallers als Sneeuwwitje, Pinocchio, Dumbo en Bami. De figuren werden erg populair, zowel in films als op televisie.

Disneyland

Door de populariteit van onder andere Mickey Mouse besloot Walt Disney een themapark te openen. Hij kocht in 1953 een groot stuk land in Anaheim, Californië, en 2 jaar later opende de allereerste Disneyland haar deuren. Disneyland is het themapark van Disney dat onder Walt Disney is gebouwd, Walt overleed in 1966.
Disney, opererend onder de naam Disney Parks, Experience & Product, verwelkomde in 2018 bijna 160 miljoen bezoekers wereldwijd in haar 6 parken. Naast Disneyland in Californië en DisneyWorld in Florida, heeft Disney nog een park in Europa (Disneyland Paris) en drie in Azië (Japan, Hong Kong en China). De laatste werd in 2009 geopend in Shanghai.

Disneyland Shanghai is het nieuwste park dat is open gegaan

De parken van Disney zijn goed voor zo’n 37% van de omzet van Disney. Dit is rond de $20 miljard per jaar. Daarnaast werken er wereldwijd 150.000 mensen in de parken. DisneyWorld is de grootste met 77.000 werknemers.

21th Century Fox

Hoewel Disney bekend is geworden om haar animatiefilms, hebben ze gaandeweg de vorige eeuw en begin deze eeuw het portfolio flink uitgebreid. Disney wilde een grotere rol op televisie spelen. Amerikaanse tvzender ABC (o.a Grey’s Anatomy en Dancing with the stars) en The Muppets werden overgenomen. Om de media en studio tak van Disney uit te breiden werden diverse licenties gekocht en bedrijven overgenomen. Pixar, Lucasfilm (bekend van oa Starwars) en Marvel werden aan het begin van de 21e eeuw toegevoegd aan de Disney paraplu.
Maar de grootste overname vond vorig jaar plaats. Disney kocht 21th Century Fox voor een bedrag van $71 miljard. 21th Century Fox is een conglomeraat op zich met diensten als sportzender ESPN, filmproducent FX, streamingdienst Hulu en National Geographic (televisiezender en boeken) als bekendste. In de onderstaande diagram is het totale portfolio van Disney te zien. Themaparken zorgen nog steeds voor een groot deel van de omzet. Echter, is het mediadeel ook flink gegroeid door 21th Century.

Disney+

De streamingdienst Disney+ is het laatste paradepaardje van de Disney organisatie. De eerste voorbereidingen op de lancering werden al in 2017 gedaan met de overname van streaming platform BAMtech. Begin 2019 werd de aan Netflix verstrekte rechten op Marvel films ingetrokken en alle films uit Netflix verwijderd. Hiermee werd duidelijk dat Disney’s eigen streamingdienst eraan kwam. Disney+ werd op 12 november 2019 gelanceerd in de Verenigde Staten, Canada en Nederland. Een week later volgde Australië en Nieuw-Zeeland en eind maart 2020 waren de meeste Europese landen aan de beurt. In april 2020 kondigde Disney aan dat de streamingdienst al 50 miljoen abonnees had bereikt. Ter vergelijking, Netflix deed er zeven jaar over om de 50 miljoen te bereiken. Netflix is de huidige marktleider in de streaming met 160 miljoen abonnees.

Coronavirus

Disney had de goede lijn van 2019 ook in 2020 doorgetrokken, totdat het coronavirus roet in het eten gooide. Lockdowns volgden in de hele wereld en mensen moesten afstand nemen van elkaar. Dit had grote gevolgen voor Disney die het moet hebben van de themaparken, filmproducties en media. De parken moesten dicht, filmproducties werden uitgesteld en sportwedstrijden werden afgelast. Hierdoor viel een groot deel van de inkomsten van Disney weg. Alleen Disney+ lijkt te profiteren van de coronacrisis.

In de bovenstaande diagram is aangegeven wat er allemaal wegvalt. Hierin is te zien dat een groot deel van de inkomsten (deels) niet meer mogelijk is. Met 150.000 werknemers in alleen al de parken moet Disney bovendien de lonen doorbetalen. Daarom heeft Disney een groot deel van het personeel gevraagd een maand lang verlof te nemen. Dit zou een besparing van $500 miljoen opleveren. Vanaf 11 mei 2020 is alleen Disneyland Shanghai tot nu toe weer open gegaan. Het was de eerste dagen meteen uitverkocht. Hoewel de parken nog voorlopig gesloten blijven, zal aankomende woensdag op 20 mei Disney Springs weer gefaseerd opengaan met o.a. als regel dat iedereen mondkapjes moet dragen. Disney Springs is onderdeel van Disneyworld Florida met een winkelcentrum en restaurants.

Disney Springs zal 20 mei weer gefaseerd opengaan

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal werd bekend dat Disney $1.4 miljard heeft verloren door de coronacrisis. Doordat de lockdowns relatief laat in het kwartaal plaats vonden wordt er nog meer schade verwacht in het tweede kwartaal. Analisten voorspellen zelfs dat het Disney $1 miljard per maand kan gaan kosten als de parken dicht blijven. Ook zal er blijvende schade zijn op middellange termijn. De bezoekerscapaciteit zal teruggeschroefd moeten worden tot 50% als de parken weer open mogen. Er zullen ook maatregelen worden genomen zoals het verplicht stellen van mondkapjes en het houden van afstand.

Het duurt dus nog wel even voordat Disney weer op het oude niveau zit voor de crisis. Echter met de groei dat Disney+ doormaakt is er perspectief. Met het recente succes met Frozen 2 is er nog genoeg animo voor animatiefilms. Het is wel te hopen voor Disney dat de parken snel weer open gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *