Categorieën
marketing

De branding van Ronaldo

Er is al jaren een strijd gaande tussen Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Wie is de beste voetballer? Wie maakt de meeste doelpunten? Wie heeft er meer prijzen gewonnen? Hierin gaan beiden redelijk gelijk op. Op het gebied van branding is er wel een duidelijke winnaar; CR7.

Cristiano Ronaldo is een fenomeen. Met zijn 35 jaar draait hij nog steeds mee op het hoogste niveau. Hij begon zijn carrière bij het Portugese Sporting Lisbon voordat hij in 2003, op 18-jarige leeftijd, tekende voor Manchester United. Hoewel hij rugnummer 28 wilde toen hij in Manchester aankwam (die droeg hij ook bij Sporting), kreeg hij nummer 7. Dit zou later uitgroeien tot een echt merk, CR7.

Eén seizoen heeft Ronaldo met nummer 9 gespeeld. Bron: GettyImages

Op het veld begon Ronaldo steeds meer op te vallen. Hij dribbelde zijn tegenstanders moeiteloos voorbij en won met Manchester United bijna alles wat er te winnen viel. Real Madrid kocht hem in 2009 voor een recordbedrag van €94 miljoen. Hij kreeg toen rugnummer 9 omdat nummer 7 bezet was (door Raúl red.). Een seizoen later vertrok Raúl en begon Ronaldo weer met nummer 7 te spelen.

Branding
Het hebben van een sterk merk is belangrijk. Het zorgt voor herkenbaarheid, betrouwbaarheid en garantie van de kwaliteit. Voor een persoon is het opbouwen van een sterk merk een extra voordeel voor potentiële werkgevers. David Beckham had bijvoorbeeld een erg sterk merk waardoor de shirtverkoop omhoog ging en sponsoren meer geld wilden uitgeven.

Een merk bouw je op door de herkenbaarheid en betrouwbaarheid te laten zien. Ronaldo speelt bijvoorbeeld met rugnummer 7 en is daarmee herkenbaar. De manier van vrije trappen nemen is ook een handelsmerk geworden. Door deze karakteristieke trekjes te hebben bouw je een merk op.

Ronaldo die klaar staat voor een vrije trap, zijn signature houding. Afbeelding: Sportbible

Siii
Tijdens een oefenwedstrijd tegen Chelsea in 2013 scoorde Ronaldo twee keer. Hij juichte door in de lucht een pirouette te draaien en siii te roepen. Nadien deed hij dat nog een paar keer en dit werd zijn handelsmerk na een doelpunt. Het is herkenbaar en mensen gingen het nadoen.

Het merk CR7
Tijdens Ronaldo’s carrière in Madrid begon hij ook het merk CR7 op te bouwen. Hij opende in 2013 het Museu CR7, een museum met de prijzen die Cristiano won tot nu toe. In 2013 begon hij ook met zijn CR7 kledinglijn. Dit is een samenwerking met het Deense JBS, een kledingfabrikant. Het begon kleinschalig met alleen ondergoed en sokken, maar daar werd een jaar later ook andere kledingstukken aan toegevoegd. Inmiddels wordt de bijdrage van de CR7 kledinglijn geschat op 14% van JBS’s omzet.

Banner op de website van CR7 underwear

PestanaCR7
In 2016 opende Cristiano zijn eerste hotel, PestanaCR7 in zijn geboortestad Madeira. Dit is gestationeerd boven het museum en in samenwerking met de Portugese hotelketen Pestana. Inmiddels zijn er drie Pestana CR7 hotels. Naast Madeira staan er in Lissabon en Madrid ook 5-sterren hotels onder het CR7 label. Bovendien gaan naar verwachting de locaties in New York en Marrakech dit jaar open en volgt Manchester in 2023.

Hotel Pestana CR7 in Lissabon

Social media
Zowel op het veld, als naast het veld, kan je niet meer om Cristiano Ronaldo heen. Ook online is hij erg populair. Cristiano is na Instagram zelfs het account met de meeste followers op Instagram, tegenwoordig 256 miljoen.

Accounts op Instagram met de meeste followers, per dec 2020. Bron: Statista

Op Facebook is Cristiano Ronaldo met 147 miljoen followers ook het meest gevolgde persoon op het platform. Facebook en Samsung hebben meer followers maar dat zijn bedrijven. Dit zegt genoeg over de populariteit van Ronaldo. Messi komt met 102 miljoen followers ‘slechts’ op een 14 plek.

Inkomsten
De vele volgers legt Ronaldo geen windeieren. Volgens een studie van Buzzbingo verdient hij met Instagram zo’n $47.8 miljoen aan gesponsorde content. Dat is meer dan zijn, toch al niet bescheiden, salaris bij Juventus van $34 miljoen.

Ronaldo is met 256 miljoen volgers het op één na grootste account op Instagram

Dit heeft er mede voor gezorgd dat Ronaldo zich volgens Forbes miljardair mag noemen. Hij is pas de 3e sporter die dit bereikt heeft na Tiger Woods en Floyd Mayweather. In 2016 tekende Ronaldo een contract voor het leven met Nike, na Micheal Jordan en LeBron James, de 3e die dit doet.

CR7 the brand
Met zijn 35 jaar zit Ronaldo in de herfst van zijn carrière. Hij heeft echter in zijn 17-jarige carrière een sterk merk opgebouwd. Als speler is hij herkenbaar door de vele kapsels, de manier van juichen en natuurlijk zijn dribbels. Naast het veld heeft hij met zijn kledinglijn, hotels en museum ook genoeg om het merk CR7 heen gebouwd. Met zijn vele volgers op social media heeft Ronaldo bovendien een enorm bereik om alles wat hij doet ook te promoten zonder hier veel geld voor te hoeven uitgeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *