Categorieën
Tech

Elon Musk; Serial Entrepreneur met een missie (deel 2)

In mijn laatste blog schreef ik nog dat het aandeel van Tesla een nieuwe all-time-high had bereikt van $430. Vorige week tikte het aandeel zelfs even de $454 aan en sloot het op $443, wederom de hoogste stand ooit. Dit bewijst wel dat het goed gaat met Tesla op dit moment. De cijfers zijn goed, Tesla heeft in een jaar nog nooit zoveel auto’s verkocht als in 2019 (367.000 auto’s). De Model 3 is zelfs de best verkochte auto in Nederland van 2019 gebleken met meer dan het dubbele van nummer 2, de VW Polo. Daarmee nestelt Tesla zich definitief als automerk en wordt het vaak in één adem genoemd automerken als BMW en Volkswagen. Maar heeft Tesla daar wel recht op?

Elon’s Masterplan

Elon Musk publiceerde in 2006 zijn Geheime masterplan op de Tesla website. Hierin zei hij dat zijn plan was om een (dure) sportauto te bouwen. Met het opgeleverde geld een goedkopere mid-volume auto te bouwen. Vervolgens met de opbrengst een nog goedkoper high-volume auto te bouwen. Dit plan is anno 2020 met de Roadster, Model S en Model 3 wel gelukt.

SEXY

Dit is het subtiele woordgrapje dat Elon Musk in de benaming heeft gestopt van de Tesla’s als je de Model S, Model 3, Model X en Model Y achter elkaar plakt. De “3” wordt ook wel gezien als een “E”, aangezien Ford de Model E rechten heeft weggekaapt.

Tesla carnames

Hoewel de auto’s er sexy uit zien was het bedrijf alles behalve sexy. De in 2003 opgerichte automaker begon met de Tesla Roadster. Deze elektrische sportwagen in het chassis van de Lotus Elise was de eerste full-elektrische sportwagen op de markt. Het heeft jarenlang geduurd om deze op de markt te krijgen na vele verschoven deadlines. Het was uiteindelijk de toenmalige CEO Ze’ev Drori gelukt om de Roadster in 2008 af te krijgen. Van de rond de €100.000 per stuk kostende Roadster zijn er uiteindelijk 2500 verkocht.

Dit ging niet zonder slag of stoot. In 2008 ging Tesla bijna failliet en werd op het laatste moment door een investering van $40mln het bedrijf van de ondergang gered. Na diverse investeringen en de beursgang in 2011 ging het nog steeds niet lekker. Het bedrijf leed nog steeds grote verliezen ondanks de belangstelling voor de in 2011 aangekondigde Model S. Musk moest telkens op zoek naar geld en ondertussen een auto op de markt brengen. De eerste Model S werd in 2012 geleverd en dat zorgt voor een eerst omzet groei zoals te zien is in de onderstaande grafiek. De Model 3 heeft ervoor gezorgd dat het brede publiek nu ook in een Tesla kan rijden en stuwde de omzet nog verder omhoog in 2018.

Omzet Tesla

Pas in 2018 had het bedrijf voor het eerst twee kwartalen achter elkaar winst gemaakt. Daarvoor lukte het één kwartaal achter elkaar, in 2013 en 2016. In het eerste half jaar van 2019 werd er weer een verlies gedraaid van $1.1 miljard (ongeveer €980 miljoen). De omzet steeg wel elk jaar maar Tesla werd overeind gehouden door investeerders. In totaal heeft Tesla meer dan €11.5 miljard aan schuld open staan. Het is Tesla ook nog nooit gelukt een jaar lang winst te maken.
Als we naar het aantal verkochten auto’s kijken blijft Tesla ook achter op de grotere merken. Sterker nog, met nu 367.000 verkochte auto’s komen ze niet in de buurt van de BMW’s en Volkswagens van deze wereld die ruim boven de miljoen zitten. Tesla wil in 2020 naar 500.000 auto’s, het duurt dus nog wel een paar jaar voordat Tesla in de buurt gaat komen van de traditionele merken. Qua omzet komt Tesla ook nog niet in de buurt. De omzet groeit sterk maar met $21.4 miljard (€19.2 miljard) in 2018 zit het nog ver onder bijvoorbeeld BMW (€99 miljard) of Volkswagen (€235 miljard).

Toekomst

Alhoewel Tesla pas het laatste half jaar van 2019 met de Model 3 echt begint te lopen, heeft het naar de toekomst veel om naar uit te kijken. Ik heb even een paar punten op een rijtje gezet.

Tesla Roadster
De nieuwe Tesla Roadster dat 2021 verschijnt

Release Model Y, nieuwe Roadster en Cybertruck

De tijden dat Tesla maar één model in het assortiment had zijn voorbij. In 2020 wordt het assortiment uitgebreid met de Model Y. Deze crossover is een grotere versie van de Model 3. Er wordt verwacht dat de Model Y het minimaal even goed gaat doen als de Model 3. In dezelfde prijs-en autoklasse heeft het eigenlijk alleen concurrentie van de Hyundai Kona. Er wordt dus veel verwacht van de Model Y.
Daarnaast wordt begin 2021 ook de nieuwe sportauto (Roadster) en pickup truck (Cybertruck) verwacht. Vooral de Cybertruck heeft veel stof doen opwaaien. De introductie ging viral en Musk maakte bekend dat er al inmiddels 200.000 voor-inschrijvingen zijn voor de truck. Aangezien met name in de VS pickup trucks erg populair zijn heeft de Cybertruck een realistische kans daar marktaandeel te pakken.

Uitbreiding (eigen) fabrieken

Het grote verschil met andere EV’s (elektrisch voertuig) is dat Tesla zijn eigen batterijen en bijna alle andere onderdelen zelf maakt, waar andere merken afhankelijk zijn van leveranciers. Ze hebben al verschillende fabrieken verspreidt over de wereld en er komen er nog een paar bij, waaronder één in Duitsland. Daardoor worden de kosten gedrukt en de batterij verder ontwikkeld. Tesla beschikt momenteel al over een van de beste batterijen van de wereld. Ook op dit gebied is er weinig concurrentie.

tesla-gigafactory-4-europe
Één van Tesla’s Gigafactories

Eigen netwerk van laadstations

Tesla is het enige automerk met eigen laadstations (Tesla Superchargers) en Elon Musk is van plan dit alleen maar meer uit te breiden in 2020. Hierdoor is Tesla niet afhankelijk van oplaadstations van derden. Ook hier heeft Tesla geen concurrentie die hetzelfde kan.

Actieradius

Kijkend naar de actieradius van EV’s op dit moment komt er eigenlijk geen merk in de buurt. Tesla levert de auto’s in twee varianten, performance en long range, en beide varianten steken ver boven de rest uit. De nog te verschijnen Tesla Cybertruck krijgt zelfs een actieradius van 800km. In de onderstaande lijst staan alleen de long range modellen maar het is duidelijk dat ook op actieradius, de concurrentie nog een stap moet maken.

  1. Tesla Model S met een bereik van 525 km
  2. Tesla Model 3 met een bereik van 475 km
  3. Tesla Model X met een bereik van 460 km
  4. Hyundai Kona Electric met een bereik van 400 km
  5. Jaguar I-Pace met een bereik van 380 km
  6. Kia e-Niro met een bereik van 375 km
  7. Audi e-tron met een bereik van 360 km
  8. Mercedes EQC met een bereik van 355 km
  9. Nissan Leaf e+ met een bereik van 350 km
  10. Opel Ampera-e met een bereik van 345 km

Mijn voorspelling voor Tesla in 2020

Wie op een willekeurig kruispunt in Amsterdam gaat staan en voor twee minuten kijkt wat voor auto’s er langsrijden zal regelmatig een Tesla voorbij zien rijden. Anno 2020 is Tesla vooral in Nederland een veel voorkomend automerk geworden. Al doet Tesla in het straatbeeld niet onder voor gevestigde namen als Volkswagen of BMW. Qua verkoopcijfers in zowel aantallen als omzet komt Tesla niet in de buurt van de topmerken. Daarnaast heeft het veel schulden en moet het nog blijken of Tesla in 2020 eindelijk een volledig jaar winst kan maken. Naar de toekomst toe zijn er veel mogelijkheden, maar op dit moment is Tesla nog geen topmerk. Elon Musk en Tesla zijn echter wel goed op weg en heeft met de fabrieken en laadstations in ieder geval een voorsprong opgebouwd op de concurrentie. Mocht Tesla in 2020 door kunnen gaan met winst maken en de beloofde aantallen kunnen produceren gaat het de goede kant op.
Het masterplan ligt er in ieder geval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *