Categorieën
Tech

Elon Musk; Serial Entrepreneur met een missie (deel 1)

Het aandeel van Tesla schoot op de beurs vorige week boven de $430. Een nieuwe all-time-high voor het bedrijf van CEO Elon Musk. Een goede reden om eens verder te kijken naar deze ondernemer die de wereld wilt veranderen met zijn bedrijven SpaceX en Tesla.

In de laatste drie maanden steeg de koers van Tesla maar liefst 77%. Dit is het gevolg van een succesvol derde kwartaal dankzij de nieuwe Tesla Model 3. Ook in Nederland doet de Model 3 het erg goed en was één van de meest verkochte auto’s van de laatste maanden. Met SpaceX en zijn herbruikbare raketten zet Elon Musk tevens de ruimtevaart op z’n kop. De cijfers verschillen nogal maar mede dankzij Tesla en SpaceX is Elon Musk met een geschat vermogen van meer dan €20 miljard erg succesvol te noemen.


De geboren Zuid-Afrikaan is de zoon van een ondernemer en besloot op z’n 17e dat Zuid-Afrika hem niet succesvol ging maken. Hij verhuisde alleen naar Canada om zijn droom na te jagen. In zijn biografie wordt uitgebreid beschreven hoe hij een lastige tijd in Canada beleefd en uiteindelijk naar de Verenigde Staten verhuisde. Een paar jaar later richtte hij met zijn broer Kimbal zijn eerste bedrijf op, Zip2. Musk zag in het internet de toekomst en Zip2 werd een paar jaar later verkocht voor $305 miljoen. Hij hield er zelf een goede $22 miljoen aan over. Met deze miljoenen kon hij in het latere Paypal investeren wat later verkocht zou worden aan eBay voor $1.5 miljard. Dat leverde Musk $165 miljoen op. Waar elk ander persoon hier blij mee zou zijn en wellicht zelfs met pensioen zou gaan ging Elon door met investeren. Hij gooide zijn kapitaal in ruimtereizen (SpaceX), elektrische auto’s (Tesla), zonnepanelen (SolarCity) en meer.

SpaceX

Als klein kind had Elon Musk al interesse in de ruimte. Nadat hij zijn eerste kapitaal had verdient besloot hij te investeren in een bedrijf die raketten from scratch kon maken. Hij verdiepte zich in de materie en nam alleen de allerbeste mensen aan. De eerste raket heette de Falcon 1. De één staat voor het aantal motoren dat de raket bevat. Na drie mislukte pogingen om de raket de ruimte in te krijgen ging SpaceX bijna failliet. Met het laatste privékapitaal dat Musk erin pompte was het na vier keer scheepsrecht en was een succesvolle lancering een feit.
Wat SpaceX onderscheidt ten opzichte van raketten van andere fabrikanten is dat de kosten vele malen lager liggen. Dit komt omdat andere bedrijven zoals Boeing, de Russen en Chinezen raketten bouwen voor eenmalig gebruik. SpaceX zorgt dat delen van de raket weer heelhuids op Aarde landen zodat de kosten tot wel 80% kunnen zakken. Grootste concurrent van SpaceX is United Launch Alliance (ULA, een samenwerking tussen Boeing en Lockheed Martin). In 2016 rekende ULA zo’n $360 miljoen voor een raketlancering waarbij SpaceX maximaal op $90 miljoen zit. ULA heeft de kosten in de loop der jaren flink kunnen minderen maar zit anno 2019 nog op rond de $150 miljoen per lancering. Hier tegenover kan ULA wel bouwen op een betrouwbaarder serie van 100% (134 succesvolle lanceringen tegenover 52 van SpaceX sinds de explosie van een Falcon 9 tijdens testen in 2016)

Ondanks de concurrentie en vertrouwen dat de Amerikaanse regering heeft in ULA (zij zijn bereid ULA meer te betalen dan SpaceX voor feitelijk hetzelfde werk zie link) slaagt Elon Musk er met SpaceX erin de industrie op zijn kop te zetten met goedkope lanceringen naar de ruimte. SpaceX wil begin 2020 de eerste astronauten de ruimte in sturen en daarmee telt SpaceX serieus mee. Hiermee is ook Elon’s missie om naar Mars te gaan een stapje dichterbij.
Binnen enkele jaren (begin 2025) wil SpaceX raketten ook inzetten voor transport op Aarde. Zo is een trip van New York naar Londen te realiseren in 29 minuten volgens het concept in de onderstaande video.

Waar SpaceX al laatste jaren succesvol lanceringen naar de ruimte maakt zal transport zoals die video laat zien ook snel technisch mogelijk zijn. De vraag is alleen in hoeverre dit betaalbaar gaat zijn voor de meeste mensen. Het verandert wel de denkwijze hoe we vaak over innovatie nadenken. In de tijd dat we met z’n allen nog met een paard en wagen reden dachten we alleen hoe we het paard sneller konden maken, niet hoe we een auto moesten bouwen.

Met SpaceX heeft Elon Musk zich al flink in de ruimtevaart industrie gemengd. Mocht het SpaceX binnen enkele jaren lukken de eerste bemande reizen naar Mars te maken en het transport op Aarde met behulp van raketten te realiseren. Dan is het wat mij betreft meer dan gelukt om “de wereld te veranderen”. Hij is in ieder geval hard op weg.

Niet alleen de ruimtevaart, maar ook de autoindustrie is flink aangepakt door Musk. Volgende week meer over Tesla, dat elektrisch rijden pas echt op de kaart heeft gezet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *