Categorieën
marketing

TikTok; de nieuwe uitdager in Social Media wereld

Met zo’n 800 miljoen actieve gebruikers per maand is TikTok sterk groeiende. Dit relatief nieuwe social media platform is vooral populair onder de jongere doelgroep (41% van de gebruikers is 16 – 24 jaar). Maar wat is TikTok precies en hoe verhoudt dit zich tot de “traditionele” social media kanalen?

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waar men korte video’s kan uploaden en bekijken. Het platform focust zich op video’s van 15sec lang. Gebruikers kunnen video’s opnemen en er later een muziekje onder monteren. Er worden inmiddels meer dan 1 miljard video’s per dag bekeken op het platform. In Nederland heeft TikTok 700.000 gebruikers. Hieronder een grappige video die ik gevonden heb op TikTok.

TikTok is opgericht door het Chinese bedrijf ByteDance, welke de app in september 2016 lanceerde onder de naam Douyin (抖音), exclusief voor de Chinese markt. Douyin bereikte binnen een jaar de grens van 100 miljoen gebruikers en er werd een wereldwijde versie ontwikkelt met de naam TikTok. Deze ging in september 2017 live. Om voor meer gebruikers te zorgen werd het eveneen Chinese musical.ly met TikTok samengevoegd. Musical.ly was vooral populair onder jongeren in de Verenigde Staten. Alle gebruikers werden samengevoegd en de twee apps gingen samen door als TikTok. In oktober 2018 was TikTok de meest gedownloade app in de VS.

Verenigde Staten vs China

Wie kijkt naar de top 10 gebruikers van social media kanalen valt één ding op, het zijn louter Amerikaanse en Chinese platformen die erin staan die we veelal in Nederland niet kennen. Sterker nog, de in Nederland populaire platformen als Twitter en LinkedIn halen de top 10 niet eens door de aanwezigheid van platformen uit China die honderden miljoenen actieve gebruikers hebben per maand.

Top 15 social media platformen gesorteerd op maandelijks actieve gebruikers in 2020 (in miljoenen):

Cijfers per januari 2020 © Statista 2020

In de bovenstaande lijst worden chatdiensten (IM) als WhatsApp en WeChat ook gezien als social media kanalen. TikTok is inmiddels het populaire Chinese Instant Messaging site QQ voorbij en zit maar vlak onder Instagram.
Doordat er in China censuur optreedt zijn (Amerikaanse) social media niet zomaar te bereiken. Facebook, Whatsapp en Instagram zijn bijvoorbeeld geblokkeerd. Dit is ook meteen de reden dat er buiten China weinig gebruik wordt gemaakt van platformen zoals Weibo en QQ. Ook WeChat, dat het populairste is onder de Chinese platformen, heeft slechts 70 miljoen gebruikers buiten China. Dit is simpelweg omdat WeChat en de andere Chinese platformen niet goed werken buiten China. TikTok is hierop een uitzondering.

Douyin en TikTok

Hoewel TikTok en Douyin allebei dezelfde werking hebben, er hetzelfde uitzien, en dezelfde eigenaar hebben, zijn het eigenlijk twee verschillende apps. Binnen China heet de app Douyin en wordt alleen binnen China gebruikt. De app draait op een Chinese server en er zal ongetwijfeld censuur in Douyin zitten. Video’s van de protesten in Hong Kong zijn bijvoorbeeld niet te vinden in Douyin, maar wel in TikTok. Verder zit er een opvallende functie in Douyin waarmee je in de video op gezichtsherkenning video’s kan zoeken van personen in de video. Hier wordt gebruik gemaakt van Artificial Intelligence, iets waar moederbedrijf ByteDance erg sterk in is. Deze functie is (nog) niet in TikTok te vinden. Dit zou weleens te maken kunnen hebben met privacy waar TikTok onlangs nog mee te maken had.

TikTok in Nederland

Dankzij de vele gebruikers wereldwijd hebben Nederlanders de weg naar TikTok inmiddels ook gevonden. Echter blijft het gebruik in Nederland achter op platformen als Facebook en Instagram.

Social media platformen na gebruik in Nederland per Januari 2020 ©Newcom

Gek is dit echter niet. TikTok is redelijk nieuw in Nederland en neemt in populariteit sterk toe. Bijna alle bekende social influencers in Nederland zijn tegenwoordig ook op TikTok te vinden. TikTokers in Nederland zitten met name in de leeftijdsgroep 9 t/m 19 jaar. Daarna neemt het gebruik sterk af. De verwachting is dat het gebruik gaat stijgen in 2020 en dat ook de gemiddelde leeftijd daarin meestijgt.

Hoe verdient TikTok geld?

Wie TikTok weleens gebruikt heeft valt één ding op. Er zitten geen advertenties in de app. Andere social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn halen hun omzet binnen door advertenties aan te bieden en posts te sponsoren naar hun gebruikers toe. TikTok heeft dit vooralsnog niet en de vraag is ook hoe zij geld verdienen aan de vele miljoenen gebruikers. Het is in de app mogelijk coins te kopen die weer kunnen worden gedoneerd aan populaire TikTokers. Volgens Sensor Tower geven gebruikers gemiddeld ruim €3 miljoen per maand uit aan coins. Het is niet duidelijk of TikTok daarvan weer een percentage berekend.

TikTok coins die gebruikers kunnen doneren aan andere gebruikers

Op dit moment lijkt TikTok zich vooral te focussen op groei en het aantrekken van zoveel mogelijk gebruikers. Dit deden Instagram en Snapchat ook alvorens later pas over te gaan op een verdienmodel waar ze inkomsten mee binnenhaalden.
Voor populaire TikTokers is er ook nog geen goed opgezet advertentieplatform zoals op Youtube wel het geval is. Hierdoor moeten TikTokers met een grote fanbase het hebben van samenwerkingen met merken die video’s sponsoren. Het eerder beschreven coins-systeem is de enige manier echt via TikTok zelf inkomsten te genereren.

Lukt het TikTok om Instagram te verslaan?

Het social media platform dat op dit moment het dichtst in de buurt komt van TikTok is Instagram. Op beide platformen worden veel video’s gedeeld, alleen is het monteren van de muziek onder een Instagram-video nog niet zo gemakkelijk. Wellicht dat Instagram dat binnenkort wel gaat kopiëren zoals ze ook de populaire story-functie van Snapchat hebben gekopiëerd. De vraag is of de gebruikers dan massaal TikTok links laten liggen zoals dat ook bij Snapchat gebeurd is. In Brazilië is al een test bezig met de nieuwe functie Reels. Met deze functie kunnen gebruikers op een makkelijke manier een muziekje onder hun video plaatsen, precies zoals TikTok dus. Wanneer deze functie uitkomt, is nog niet bekend.

Één ding is zeker. TikTok is druk bezig om de één miljard gebruikers te halen dit jaar en groeit harder dan Facebook en Instagram. Dit gebeurd nog vooral onder jongeren. Maar als TikTok het ook voor elkaar kan krijgen de doelgroep 20-30 jaar naar het platform te lokken en hun advertentie-programma op de rails krijgt mag Instagram hun borst nat maken. Met de nieuwe functie Reels kan Instagram wellicht wel de eerste tik uitdelen.

Update: Instagram Reels is sinds begin augustus live in Nederland. Door de dreigende verbanning uit Amerika komt deze update op een goed moment. Reels is na een update van Instagram beschikbaar naast Instagram Story.

Één reactie op “TikTok; de nieuwe uitdager in Social Media wereld”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *