NFT’s zijn hot. De zogenaamde non-fungible tokens gaan voor enorme bedragen van eigenaar naar eigenaar. Veel artiesten hebben een aap als profielfoto waar soms meer dan een miljoen voor wordt betaald. Maar een NFT is meer dan een digitaal plaatje. Het zou zomaar de opvolger kunnen zijn van de QR code. Hoe kan je dit fenomeen inzetten in je marketing strategie?
Non-Fungible Tokens
NFT’s zijn zogenaamde digital assets welke op de blockchain draaien. Hierdoor zijn ze uniek en kan een NFT één eigenaar hebben. NFT’s worden nu vaak geassocieerd met digitale afbeeldingen. Echter zijn veel digitale objecten in de Metaverse ook NFT’s. Zo zou je in een Metaverse kunnen rondlopen in een speciale jas van een merk dat als NFT verkocht wordt. Feitelijk wordt iets digitaals gekoppeld aan een soort code dat uniek is. Deze wordt weer gekoppeld aan een andere code die bij een digitale portemonnee (wallet) hoort. Wisselt het digitale object van eigenaar? Dan wisselt het dus eigenlijk alleen van portemonnee. Een gekochte NFT zit ook in je wallet naast je eventuele cryptomunten.
QR code
Het bezitten van een unieke code is natuurlijk niet nieuw. Zo is er natuurlijk de streepjescode en de uit de dood opgestaande QR code. De QR code was een tijdje geleden erg populair als marketingtool. Je kont het op banners drukken die men dan op straat kan scannen. De QR code verwees vaak naar een website zodat je niet de hele link op de poster hoefde te drukken. Voor de lezer scheelde het ook de hele url overtypen. In 2017 blies Apple de QR code al nieuw leven in door de QR code scanner toe te voegen aan de camera-app op de iPhone. Als onderdeel van de nieuwe iOS 11 update hoefde je alleen maar met je camera de QR code te scannen en je kan de link openen. Wie had gedacht dat er in 2021 een definitieve comeback gemaakt werd door de QR code. Als marketingtool wordt het bijna niet meer gebruikt.
Voor de liefhebbers, een QR code is zo gemaakt. Ga naar een QR code generator en vul in wat je graag als resultaat zou willen (bijvoorbeeld een link naar je Instagram) en klik op genereer.
Barcode vs QR code
Een unieke code genereren bestaat al sinds 1951 met de uitvinding van de barcode (of streepjescode). Een barcode is niets anders dan een cijferreeks die wordt opgezet in verticale streepjes. Deze kan weer worden gescand met een scanner en die zet de barcode om in tekst. De tekst kan maximaal 25 tekens lang zijn, vaak genoeg voor een productnaam met prijs.
De QR code (Quick Response code) werd in 1994 uitgevonden en is eigenlijk een geupgrade barcode. Het kan 2500 tekens bevatten, genoeg voor bijvoorbeeld een website. Waar een barcode alleen horizontaal gescand kan worden, kan je een QR code vanuit alle hoeken scannen. Het gaat bovendien sneller en de QR code hoeft maar voor 30% zichtbaar te zijn wil hij werken. Hierdoor worden QR codes vaak als praktisch middel gebruikt. Denk aan concertkaarten of je boardingpass als je gaat vliegen. De code staat op je smartphone die goed te scannen met bijvoorbeeld een andere smartphone.
Coinbase op de Super Bowl
Afgelopen weekend was de Super Bowl. Naast dat het de belangrijkste prijs is in American Football staat de wedstrijd ook bekend om de enorme media aandacht, hoge advertentiekosten en het optreden tijdens de rust. Crypto-exchange Coinbase verraste met een 60 seconden durende advertentie waarbij een QR code rond stuiterde op het scherm. Het leek op een ouderwetse screensaver waarbij de QR code veranderde van kleur.
De advertentie heeft Coinbase naar verluidt $13 miljoen gekost. De campagne was een succes. De QR code werd massaal gescand waarbij zelfs de website was gecrashed. Wie de QR code scande kwam op de site van Coinbase waar je $15 in Bitcoin cadeau kreeg als je een account aanmaakte. Wie al een account had kon meedoen aan een loting waarbij $3 miljoen aan prijzen te winnen valt.
De advertentie van Coinbase die gebruik maakt van de QR code laat zien dat de QR code nog zeker niet hoeft worden afgeschreven.
Bonuskaart
Naast producten en concertkaartjes staan barcodes en QR codes ook op pasjes, klantenpassen om precies te zijn. Wie heeft er tegenwoordig geen Bonuskaart van de Albert Heijn? De bonuskaart is een barcode die gekoppeld is aan een account. Het account is weer gekoppeld aan jou. Hierdoor weet Albert Heijn wat jij koopt en in welk filiaal je het koopt. Hierdoor kan de Albert Heijn jouw persoonlijke aanbiedingen geven op dingen die je vaak aanschaft om je zo naar de winkel te lokken. In je account zitten ook je spaarzegels en Airmiles zodat je alles bij elkaar hebt.
Het hebben van een Bonuskaart kost geen geld. Vorig jaar lanceerde Albert Heijn de Premium versie van de Bonuskaart, Mijn Albert Heijn Premium. Voor €12.- per jaar krijg je meer nog meer voordelen. Door hiervan lid te worden krijg je dus via je account extra voordelen. Dit fenomeen, al dan niet betaald, bestaat voor vrijwel elke grote retailketen.
BAYC
Door lid te worden van de Albert Heijn krijg je dus voordelen die je anders niet had gehad als je geen Bonuskaart had. Door het scannen van je barcode laat je zien dat je lid bent en ontvang je aan de kassa de korting.
Nu terug naar de NFT’s. Want hoe staan NFT’s in dit verhaal? Daarvoor kijken we eerst even naar de Bored Ape Yacht Club, BAYC. De BAYC is een collectie van 10.000 unieke illustraties van apen. Ze zijn alle 10.000 uniek en door het kopen van een aap heb je toegang tot de BAYC. De aap is dus jouw toegangsbewijs tot de voordelen van de club. Om het moment van schrijven is de laagste prijs voor een aap 103 ETH. Met de huidige koers van Ethereum komt dat neer op €263k. En wat krijg je ervoor terug? Je bent de eigenaar van een aap NFT wat je toegang geeft tot een aparte ruimte in de club. Er worden offline ook regelmatig bijeenkomsten georganiseerd voor houders van deze NFT’s. Bij de BAYC gaat het dus niet zozeer om het plaatje van de aap maar het laten zien van je lidmaatschap.
Over de voordelen en prijs wat je ervoor betaald zijn de meningen nogal verdeeld. Maar het feit dat je door het kopen van een NFT lid wordt van een exclusieve club lijkt er veel op de bestaande lidmaatschappen. Echter het belangrijkste verschil is de exclusiviteit. In het geval van BAYC zijn er maar 10.000 apen. Op dit moment zijn alle 10.000 al vergeven dus mocht je lid willen worden, dan zou je een aap van iemand moeten overkopen. Dit zorgt ook meteen voor het opdrijven van de prijs.
NFT’s als marketingtool?
Door de exclusiviteit van NFT’s gelden er dus andere regels als je het gebruikt als lidmaatschap van een select groepje. Dit opent ook weer deuren doordat het maar een vast aantal kan worden vrijgegeven en deze in principe bij de eigenaar blijven totdat diegene het besluit te verkopen. Hierdoor zijn er tal van mogelijkheden om dit in te zetten als marketingtool. Ik heb een paar voorbeelden op een rijtje gezet.
- Seizoenskaart Premium
Elke voetbalclub zou een select groepje, bijvoorbeeld de eigenaren van de skyboxen, een NFT kunnen geven. Deze groep krijgt elk seizen extra’s zoals een gesigneerd wedstrijdshirt, meet & greet met spelers en reisjes naar uitwedstrijden naast de plek in de skybox. De NFT zou een officieel digitaal wedstrijdshirt kunnen zijn. - Designer NFT
Als kledingmerk is het mogelijk om eigenaren van de NFT’s club toegang te geven tot de fabriek en zelfs een kledingstuk te laten ontwerpen. Deze club geeft toegang tot exclusieve releases en standaard korting op kleding. De NFT is een speciale jas die je in de Metaverse zou kunnen dragen. - Lifetime Festival
Als organisator van een festival geef je de eigenaren van de NFT’s altijd toegang tot het festival. De NFT is het toegangsbewijs. Zo betaal je eenmalig een kaartje die altijd en onbeperkt geldig is. Er horen ook backstage toegang en natuurlijk consumpties bij.
Dit zijn maar een paar ideeën die mogelijk zijn met NFT’s maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Naast de mogelijkheden in de Metaverse die ik in mijn vorige blog besprak zijn er dus offline ook genoeg opties. De NFT zou dus zomaar een opvolger kunnen zijn van de QR code. Maar tot die tijd zitten we met tante Corrie nog wel even vast aan de QR code.