Vorige week was het uitgebreid op internet te lezen. Arjen Lubach haalde marketingbedrijf Rumag onderuit die werd beschuldigd van het stelen van quotes op internet en er geld mee verdiend. Verboden is het niet, onethisch is het wel. Veel mensen kozen de kant van Lubach wat uiteindelijk tot het opstappen van de CEO van Rumag (Thijs van der Heijde) leidde. Het kopieren van een idee en er zelf geld mee verdienen, deed mij denken aan 2016. Instagram had toen het succesvolle stories-concept van Snapchat gekopieerd.
Snapchat stories
We gaan een paar jaar terug. In oktober 2013, twee jaar na de oprichting, werd er een nieuwe functie geïntroduceerd in Snapchat met de naam Stories (Verhalen in het Nederlands). In je Verhaal kon je een Snap delen met iedereen die je volgde. Deze bleef zichtbaar voor 24 uur en verdween daarna weer. Je kon voorheen alleen een Snap naar iemand sturen die ook na 24 uur verdween. De Stories-functie werd erg populair en mede daardoor groeide Snapchat flink in het aantal actieve gebruikers de maanden erop.
Snapchat groeide hard door en in de bovenstaande diagram is te zien dat het platform van het eerste kwartaal 2014 tot het eerste kwartaal van 2016 bijna verdriedubbeld is in het aantal actieve gebruikers. Eind 2016 stagneerde de groei echter. Dit heeft waarschijnlijk de volgende oorzaak, Instagram introduceert haar Instagram Stories.
Deze functie zorgt ervoor dat de gebruikers van Instagram de hele dag door video’s en foto’s kunnen posten zonder dat ze zichtbaar worden op hun profiel. De gedeelde Stories verdwijnen na 24 uur en worden niet opgeslagen, precies zoals de Stories van Snapchat dus. Instagram zag dat het aantal posts afnam en gebruikers hun foto zelfs verwijderden als deze na een paar minuten niet veel likes had gehad. Met een Story is het liken niet mogelijk en staat het delen van je dag centraal. Hiermee wilde Instagram meer dagelijkse gebruikers op het platform.
Instagram Stories
Met de introductie van Instagram Stories hebben zij letterlijk de functie van Snapchat gekopieerd, en dit heeft ze geen windeieren gelegd. Het aantal gebruikers van deze Instagram Stories is een half jaar na de introductie al de totale aantal gebruikers van Snapchat voorbij gegaan. Vandaag de dag maken er maar liefst 500 miljoen gebruikers dagelijks gebruik van Instagram Stories.
De Instagram stories waren er niet alleen om meer gebruikers op het platform te krijgen. Het zorgde ook voor een extra middel om advertentie-inkomsten te genereren naast de gesponsorde posts in de tijdlijn. Hoewel het moederbedrijf Facebook met de sociale netwerken Facebook, Instagram en Whatsapp vele gebruikers telt, zorgden de advertenties op Instagram voor een kwart van de advertentie-omzet van Facebook. Naar schatting komt 10% van de advertentie-inkomsten van Facebook uit de Instagram Stories. Met een omzet van in totaal zo’n 70 miljoen dollar zijn de Stories toch een aardige inkomstenbron geworden.
Legaal of niet legaal
Maar de hamvraag blijft toch, mag dit allemaal? Het antwoord is ja! De Stories van Snapchat worden gezien als een format. Daar rust geen copyright op en mag dus door iedereen worden nagebouwd. In Sillicon Valley worden ideeën al jaren van elkaar overgenomen. Bedrijf A bedenkt iets en als Bedrijf B dit een goed idee vindt nemen ze het over. Zo was Facebook de eerste met een tijdlijn op basis van je persoonlijke voorkeuren en Twitter was de eerste met de Hashtag. Met name de Hashstag is overal toegepast en komt terug op elk social media platform. Het bedenken van een goed idee is één, het goed uitvoeren en implementeren is een ander verhaal. “Snapchat verdient alle credits”, aldus de CEO van Instagram over de Stories. Overigens heeft Instagram ook de naam “Stories” overgenomen van Snapchat. Ook hier was het onmogelijk om copyright aan te vragen. Het woord Stories was te generiek en algemeen. Snapchat zou elke zaak verliezen als het er echt op aan zou komen.
In de Tech-wereld worden goede ideeën regelmatig van elkaar overgenomen. Zo zie je ook vele gelijkenissen tussen de social media platformen. Bijna elk platform heeft filters, stickers en een pen waarmee je op de foto kan tekenen. Op deze functies en dus ook op de Stories-functie rust geen copyright waardoor platformen elkaars ideeën kunnen overnemen. Instagram heeft laten zien dat dit een groot succes kan zijn. Zo versterken “de grote jongens” elkaar alleen maar meer. Nu is het wachten op de volgende uitvinding in social media landschap die we in elke applicatie gaan terugzien. Ik denk dat de edit-functie van TikTok een goede kans maakt.