Categorieën
marketing

De resell power van Supreme

Mensen zijn kuddedieren. Daarentegen houden mensen er ook van uniek te zijn. Hiervoor moet je vaak toch wat extra geld neertellen. Die Chaneltas is echt niet duur vanwege de hoge kwaliteit of het vakmanschap. Chanel houdt de prijzen hoog om het exclusief te houden, zodat je niet op elke hoek van de straat iemand met een Chaneltas ziet. Het exclusief houden van je producten kan ook door er minder van te produceren. Dit is het businessmodel van Supreme.

Supreme

Supreme is één van de bekendste streetwear merken van de laatste jaren. Wat Supreme vanaf het begin aan heeft gehouden is een vaste productie van hun producten. Waar succesvolle (kleding)merken meer gaan produceren naarmate ze groter en populairder worden, blijft Supreme lage aantallen maken. Naarmate het merk populairder werd, waren de producten ook steeds moeilijker te krijgen. Hierdoor gingen mensen die een felbegeerd t-shirtje hadden bemachtigd deze voor veel meer geld verkopen aan anderen die deze graag wilden hebben. Vooral de vele samenwerkingen met andere merken, zoals Louis Vutton en The North Face zorgen voor de populariteit van de producten van Supreme. Zo heeft Supreme een trolly uitgebracht met Rimowa, een dirtbike met Honda, een boxhandschoen met Everlast en zelfs een metrokaartje van de metro van New York.
Met name de samenwerking met bijvoorbeeld Louis Vuitton zorgde voor absurde prijzen op het internet voor de producten. Het t-shirt met het zogenaamde boxlogo van Supreme met Louis Vuitton print ging vele malen over de kop. Deze had een retailprijs van €390 maar stond op eBay voor meer dan €4.000. De samenwerking tussen Supreme en Louis Vuitton zorgde niet alleen voor dit iconische t-shirt. Ook verschenen er verschillende tassen, portemonnees en kledingstukken die in no-time uitverkocht waren en meerdere keren over de kop gingen.

https---hypebeast.com-image-2017-07-supreme-louis-vuitton-resell-box-logo-tee-001

Dit t-shirt is geen uitzondering. De gekste dingen worden door Supreme verkocht. Van roeiboten tot aanstekers. Door de populariteit staan er lange rijen voor de winkels en zijn de populaire items binnen een paar seconden uitverkocht.
Door de populariteit en vooral extreem hoge prijzen worden ook regelmatig sterren gezien met Supreme, zoals Kanye West, Justin Bieber en Rihanna.

Justin Bieber in Supreme
Justin Bieber in Supreme. Foto: Backgrid

De grijze hoodie die Justin Bieber aan heeft is een hoodie met zogenaamde Supreme box logo. De retailprijs is $149. Uiteraard had Justin Bieber deze hoodie niet gedragen als deze uitgebreid verkrijgbaar zou zijn voor de retailprijs. Een kijkje op resell website StockX leert dat deze hoodie voor meer dan $1500 wordt verkocht. Dit is een mooi voorbeeld van een Veblen good.

Veblen goods

Veblen goods (of Veblen goederen in het Nederlands) zijn luxe goederen waarbij de prijs stijgt naarmate de vraag groter wordt. Het merk Supreme valt hieronder. Hoe meer vraag er naar een bepaald product van Supreme (bijv. deze grijze hoodie), hoe meer men ervoor wil betalen. Gecombineerd met de lage voorraad zijn bepaalde producten daarom erg lastig te krijgen. Des te meer redenen voor beroemdheden om het te dragen.

Binnenkort komt de Spring/Summer 2020 collectie van Supreme in samenwerking met Nike uit. In deze collectie zullen vast en zeker ook wat exclusieve items zitten die voor veel geld worden verkocht.

Meer weten over de achtergrond van Supreme? Bekijk de 4 minuten durende video van Highsnobiety hieronder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *