Wie denkt aan de Lidl denkt al gauw aan goedkoop. Albert Heijn wordt over het algemeen gezien als een iets duurdere supermarkt. Dit heeft natuurlijk met de prijs van de producten te maken, maar het gaat verder dan alleen de prijs. De klanten die de winkel binnenstappen moeten “voelen” dat de Lidl goedkoop is. Ook al zijn ze dat niet altijd. Of eigenlijk helemaal niet. Daarentegen straalt de Albert Heijn meer service en klantbeleving uit. Klanten kunnen een gratis kopje koffie halen en er is vaak een speelhoekje voor de kinderen gemaakt. Ik ga hier in deze blog dieper op in.
Het begint eigenlijk al als je de winkel binnenkomt. Waar je bij de Lidl al meteen doodgegooid wordt met een wekelijkse aanbieding, wordt je bij de AH rustig welkom geheten en staan er wat plantjes bij de ingang die te koop zijn.
Bovenstaande beide foto’s zijn afgelopen weekend gemaakt. Waar de Lidl de pepernoten en chocoladeletters hoop opgestapeld bij de ingang heeft staan, kom je bij de AH rustig binnen. Er is een service/informatiebalie en er is ruimte om rond te lopen. Bij de Lidl is dat er niet en je loopt eigenlijk meteen de supermarkt zelf binnen.
De duurste vierkante meters in een supermarkt zijn de lege vierkante meters. Dat is bij de Lidl goed te zien. De ruimte wordt optimaal benut. Ik heb hieronder een plattegrond van een willekeurige Lidl nagetekend. De plattegrond van de AH komt van de website van Albert Heijn Ouddorp. Waar een Lidl nog eens wil verschillen zijn bijna alle Albert Heijn winkels hetzelfde ingericht. Eigenlijk valt één ding meteen op. De Albert Heijn heeft meer “lege ruimtes” en de schappen staan wat verder van elkaar vandaan. Deze wordt dan wel opgevuld met bakken die gevuld zijn met bonus aanbiedingen maar het oogt ruimer. Hierdoor loop je er ook wat prettiger doorheen en kan je de schappen wat comfortabeler bekijken.
Het verschil in positionering is fysiek in de winkels te zien maar ook te voelen. Dit komt door 2 grote verschillen die inspelen op onze zintuigen, zicht en gehoor.
Zicht
Allereerst zicht. Elke AH oogt vrijwel altijd opgeruimd, netjes en goed geordend. De schappen zijn netjes afgewerkt en er lopen altijd medewerkers in de AH die dit netjes houden. Bij de Lidl daarentegen wordt al het groenten en fruit in verschillende dozen opelkaar gestapeld getoond. De dozen zijn allemaal anders en het oogt rommelig. Als voorbeeld heb ik het groenteschap hieronder naast elkaar geplaatst. De Lidl wil laten zien dat het niet veel moeite heeft gedaan alles netjes op te ruimen wat men onbewust laat denken dat het goedkoper is. De AH betaalt meer geld aan personeel om het er strakker uit te laten zien waardoor men ook wat meer geld wilt uitgeven aan een komkommer bij de AH dan bij de Lidl.
Ook in de rest van de Lidl is er weinig aan aankleding gedaan en het liefst laten ze de steekwagen met nieuwe voorraad in het gangpad staan en lege kartonnen dozen op de grond liggen. Er zijn vaak maar één of twee kassa’s open en men moet lang wachten. Alles straalt ” ik ben een goedkope supermarkt” uit. Bij de AH zijn er vaak genoeg kassa’s open en er zelfs een klantenservice mocht je nog een vraag hebben.
Gehoor
Het tweede zintuig waarop ingespeeld wordt is gehoor. Wellicht is het je nog nooit opgevallen maar bij de Lidl wordt geen muziek gedraaid. Bij de AH is er wel geluid aanwezig. Er worden aanbiedingen omgeroepen en er klinkt af en toe een muziekje. Hierdoor blijven klanten al gemiddeld langer in de supermarkt hangen en voelt men zich meer thuis.
Kortom
De Albert Heijn positioneert zich als een echte belevingssupermarkt. Alles is netjes opgeruimd en er klinkt muziek door de schappen. Hierdoor weet je onbewust dat je wat meer geld uitgeeft en daar ben je ook toe bereid. Bij de Lidl is dit juist het tegenovergestelde. Het ziet er rommelig uit en er is weinig ruimte. Je denkt onbewust dat alles heel goedkoop is (wat vaak ook zo is) en daardoor koop je meer. Je rijdt naar de Lidl met het idee om goedkoop boodschappen te kunnen doen en daar oogt de winkel ook naar. Zelfs al ben je nooit in een Lidl geweest, je denkt dat je goedkoper uit bent. Hierdoor is het doel bij beide winkels geslaagd.
2 reacties op “Albert Heijn vs Lidl”
ik vind de albert heijn ook netjes vooral ook hoe de producten gepresenteerd worden. En ook vind ik het ook vind ik hoe rommeliger hoe slechter het product word. daardoor ga ik liever naar de albert heijn dan naar de lidl de lidl is een grote productie werk met alleen maar dozen drukte en viezigheid. En de brood van de lidl is ook niet luchtig maar deeg bij de albert heijn is het luchtig. en doordat albert heijn het duur heeft gemaakt is er ook geïnvesteerd in de product en personeel en het pand. het komt er op neer dat ik de albert heijn de best supermarkt vind nog beter dan de rest van de supermarkten.
Oh ja joh, @Soufiane Zahir (?): fijn voor je dan. Zelf ben ik het eens met de gestelde conclusie, dat de LIDL + AH béide geslaagd zijn in hun opzet en het bereiken van hun beider doelgroep(en) die ze bedienen met hun beider aanbod. Beide supers doen hetgeen ze móeten doen: tevreden klanten maken en houden + hun omzet draaien die ze nodig hebben voor hun voorstbestaan.