Technologiebedrijven nemen langzamerhand de wereld over. Waar er voorheen een gezonde mix was van financials, olie en technologie, zie vandaag de dag bijna alleen maar tech staan in de top 10 grootste bedrijven van de wereld. En met het groter worden van deze tech bedrijven groeit de macht.
Nog even terug naar de top 10 van grootste bedrijven in de wereld kijkend naar marktkapitalisatie. In deze lijst staat Apple op nummer 1 die als enige meer waard is dan $2B (oftewel 2000 miljard). Saudi Aramco zal als huidige nummer 2 ook snel (weer) boven de $2B uitkomen. Saudi Aramco is ook het enige oliebedrijf dat in de top 10 staat en de enige niet-tech naast Berkshire Hathaway (conglomeraat van superbelegger Warren Buffet). De rest van de top 10 bestaat uit technologiebedrijven uit de VS en China.
Dit was 10/15 jaar geleden nog anders. In 2004 stonden General Electric en ExxonMobil nog bovenaan en 5 jaar later stonden er met PetroChina en opnieuw ExxonMobil twee oliebedrijven bovenaan.
De opkomst van tech
De introductie van de eerste iPhone in 2007 was een soort startsein van de technische revolutie. Internet werd steeds toegankelijker door de opkomst van smartphones. Voorheen was het internet vooral toegankelijk via de computer die draaide op de Windows software van Microsoft. De iPhone heeft Apple zelfs het grootste bedrijf van de wereld gemaakt.
Het is niet zozeer dat de andere bedrijven het minder zijn gaan doen. De tech bedrijven zijn gewoon enorm gegroeid. Met de komst van cloud oplossingen zijn Amazon en Microsoft zelfs in waarde verdubbeld. Diensten als Facebook, Google en WeChat (Tencent) zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dit geeft deze bedrijven ook meteen heel veel macht.
Twitter
De macht van de grote tech bedrijven werd begin januari maar weer eens duidelijk. Door de bestorming van het Capitool in Amerika werd het Twitter-account van toenmalige president Donald Trump geblokkeerd. Andere social media zoals Facebook en Youtube volgden. Social media bedrijven zijn inmiddels zo groot geworden in de maatschappij dat we bijna vergeten dat het commerciële bedrijven zijn die bepalen of de gebruikers erop mogen blijven en wat de gebruikers erop mogen doen. Zo werd het account van Trump verwijderd omdat de inhoud volgens Twitter schadelijk was. En zo werd het Youtube-account van Lange Frans verwijderd vanwege zijn complottheorieën wat volgens YouTube niet door de beugel kon. In de tijd van Trump werden ook verschillende waarschuwingen bij de tweets van hem geplaatst omdat ze discutabel waren. Vorige week gebeurde dat voor het eerst bij een tweet van Thierry Baudet. De tweet werd bestempeld als misleidend. Iedereen mag zijn of haar mening hebben maar wie bepaalt wanneer iets misleidend is? Of zelfs wanneer een account geblokkeerd moet worden?
Social media wordt door de meeste mensen al als nieuwsbron gezien maar kan dat eigenlijk wel als de eigenaren van deze platformen bepalen wat de inhoud moet zijn?
Parler
Een ander voorbeeld is het sociale media platform Parler. Dit platform zegt zelf juist alles toe te laten en geen censuur te plegen. Je mag vrij je mening uiten op het platform wat meteen een probleem werd. Het werd gebruikt bij de bestorming van het Capitool in Washington en hierop heeft Amazon de hosting geblokkeerd. Hierdoor ging de website en alle services van Parler offline. Parler klaagde Amazon aan als reactie maar de jury gaf Amazon gelijk. Tegelijkertijd besloten ook Google en Apple de app van Parler uit de Playstore en Appstore te halen. De app zou ‘haatdragend, racistisch en discriminerend’ materiaal bevatten. Amazon, Google en Apple hebben dus zelf besloten om Parler de grond in te drukken door het gebruik ervan niet toe te staan op hun platformen. Alhoewel de publieke mening waarschijnlijk hetzelfde is als deze tech giganten laat het wel duidelijk de macht zien die zij hebben.
Epic Games
Apple was laatst ook verwikkeld in een akkefietje met Epic Games. Epic is bekend van de game Fortnite, beschikbaar op de computer, Playstation, Xbox en smartphones. De game is razend populair onder jongeren en er kan ook in de game geld worden uitgegeven om dansjes te unlocken of speciale skins te kopen. Dit is ook meteen het verdienmodel van Fortnite, de game is verder gratis te spelen.
Epic ligt overhoop met Apple en Google over de commissie die de twee techbedrijven rekenen, een soort belasting op de betalingen in de Appstore en Playstore. Dit kan tot wel 30% zijn wat rechtstreeks in de zak van Apple en Google beland. Ondanks dat Epic hier zelf akkoord mee is gegaan vinden ze dit nu te hoog en klaagde Apple en Google in verschillende landen aan. Hierop besloten beide techbedrijven de game uit de stores te halen. Tot op heden is de game nog niet terug te vinden.
Bilal Wahib
Vorige week raakte rapper en acteur Bilal Wahib in opspraak door een Instagram Live waarin hij een minderjarige jongen vroeg om zijn geslachtsdeel te laten zien op beeld in ruil voor geld. De jongen deed het onder toezien van duizenden kijkers. Bilal werd de dag erna vervolgd en Instagram verwijderde zijn account permanent van het platform. Hij had net de 300K volgens aan getikt en Instagram (en Facebook) besloten dus zelf al om hem al te weren. De uitspraak van de rechter moet nog volgen maar online hebben de techbedrijven het voor het zeggen en bepalen wie zij wel of niet toelaten.
Machtsmisbruik
Doordat deze big tech zo groot is geworden werkt het machtsmisbruik in de hand. Google bezit negen diensten die bij elkaar wel 1 miljard gebruikers tellen. Denk aan Chrome, Android, YouTube en natuurlijk de zoekmachine. Facebook heeft 2.7 miljard maandelijks actieve gebruikers. Ter vergelijking, de wereld heeft 7.9 miljard inwoners. En dan hebben we het niet eens over Amazon die verantwoordelijk is voor de helft van de Amerikaanse eCommerce en met AWS marktleider is in clouddiensten.
Hierdoor kunnen deze techbedrijven zichzelf heel makkelijk een voorkeurspositie geven. Denk aan de standaard apps op Android telefoons zoals Google Maps en de Chrome webbrowser. Deze apps verzamelen ook weer data dat Google kan gebruiken in haar advertenties.
Ditzelfde geldt voor Facebook die met het sociale netwerk Facebook, Instagram en WhatsApp miljarden gebruikers heeft en dus enorm veel data kan verzamelen om te gebruiken in de advertentieverkoop.
Maatschappelijke belangen
Door de grootte van deze bedrijven zijn ze helemaal ingebakken in onze maatschappij. Door het enorme bereik bepalen zij grotendeels wat wij (mogen) zien. Een post op Instagram of Facebook wordt tegenwoordig vaak gezien als nieuwsbron. Als je iets Googled bepaalt Google door het onduidelijke algoritme welke resultaten bovenaan staan en überhaupt welke jij te zien krijgt. Social media platformen kunnen gebruikers verwijderen wanneer zij willen en bepalen zo eigenlijk wat juist en onjuist is. De tijdlijnen staan ook gevuld met advertenties die kunnen worden gekocht. Facebook laat zelf toe welke advertenties getoond mogen worden. Zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde politieke advertenties vaker worden getoond door bij wijze van politieke partij A een goedkopere prijs te geven dan politieke partij B. Op deze manier zou Facebook theoretisch zelfs dus de politieke voorkeur kunnen bepalen onder de gebruikers.
De macht van Big Tech is dus erg groot. Het zit helemaal geïntegreerd in onze maatschappij en we kunnen niet meer zonder. Een online ban zoals die voor Trump is opgelegd of voor Bilal Wahib door Facebook hoeft bij niemand verantwoord te worden. Apple bepaalt zelf welke apps ze in hun Appstore toelaten en wat ze ervoor vragen. Europa wil wetten invoeren om de macht in te perken. Totdat er collectief door de overheden een plan is opgesteld kunnen deze Big Tech bedrijven gewoon hun gang blijven gaan.