Categorieën
Tech

Betaal je liever met data of met geld?

Meta heeft begin vorige week hun veel besproken abonnementsmodel uitgerold in Europa. Door een bedrag van €12.99 te betalen per maand kan je gebruik maken van Instagram en Facebook zonder advertenties. X was daar eerder al mee begonnen maar nu volgt dus Meta. Zal men echt gaan betalen voor social media?

Gratis is nooit echt gratis. Websites die gratis content of services aanbieden verdienen vaak geld door het laten zien van advertenties waar veel geld voor betaald wordt. In de eerdere blog ‘ when it’s for free, you are the product‘ is hier al dieper op ingegaan. Bedrijven als Meta en Google verzamelen veel data van hun gebruikers waardoor er heel gericht advertenties kunnen worden laten zien. Hiervoor wordt veel geld betaald. Meta genereerde over 2022 meer dan €113 miljard met advertenties wat neerkomt op 97.5% van hun omzet. Ze zijn dus heel erg afhankelijk van de advertentie-inkomsten.
Meta kent haar gebruikers dan ook als geen ander. Op Facebook en Instagram kunnen zij goed volgen waar je op klikt, welke video’s je bekijkt en wat je liked en doorstuurt. Met cookies is daarnaast goed te volgen wat je nog meer op het internet doet en dat is weer te koppelen aan je Facebook- en Instagram-accounts. Kijk je bijvoorbeeld op internet naar een nieuwe auto, dan weet Meta dat je hoogstwaarschijnlijk interesse hebt in het aanschaffen van een auto en zal dan ook wat vaker advertenties hiervan laten zien.

Betalen met data
Ben je een Facebook- of Instagram-gebruiker, dan help je mee aan het genereren van deze omzet voor Meta. Je accepteert cookies waneer je op een website aankomt en je bent waarschijnlijk al ingelogd op de socialmediakanalen. Het gebruik van Facebook en Instagram wordt dus betaald met deze data. Maar waarom biedt Meta dan een abonnementsmodel aan?

Is het lucratief voor Meta om geld te vragen voor het niet tonen van advertenties?
In de onderstaande grafiek van Statista is te zien wat de gemiddelde omzet per gebruiker is van Meta (ARPU) van 2011 t/m 2022. Deze is in 11 jaar tijd verachtvoudigd tot $39.63 per gebuiker. Meta genereert dus bijna €40 per gebruiker. Met 3.59 miljard gebruikers (77% van alle internetgebruikers) die minimaal actief zijn op 1 Meta-platform levert dit goede cijfers op.

Met €40 per gebruiker per jaar levert een gebruiker dus iets meer dan €3 per maand op. Met een abonnementsprijs van €12.99 per maand voor iOS en Android-gebruikers en €9.99 voor webgebruikers gaat het Meta dus nog meer geld opleveren dan het zou verdienen aan advertenties. Dit zou dus een enorme cashcow kunnen worden indien men veel betalende gebruikers kan binnenhalen.

Persoonlijke data
Met het aanbieden van een abonnement is het goed mogelijk om een nieuw verdienmodel te testen voor Meta. Maar de echte reden lijkt niet het genereren van extra omzet. In Europa is de wet- en regelgeving strenger op het gebied van het verzamelen van persoonlijke data en het laten zien van gepersonaliseerde advertenties. Door het aanbieden van een abonnementsvorm waarop geen advertenties te zien zijn, zorgt het ervoor dat men een keuze heeft. Wil je niet betalen? Dan maak je dus bewust de keuze om advertenties te zien en dus er mee in te stemmen dat Meta data van je verzameld. Hiermee probeert Meta onder vele rechtszaken uit te komen die al jaren dreigen. De vraag is of dit genoeg is. Meta verzamelt nog steeds evenveel data van de betalende gebruikers. Ze laten er alleen geen advertenties van zien. Of de toezichthouders hier dus in mee gaan is nog niet duidelijk.

Freemium-model blijft populair
Hoewel het betalen voor het niet tonen van advertenties vrij nieuw is voor sociale media. Is het voor andere apps al jaren een enorme cashcow. De meeste spelletjes maken gebruik van een freemium model waarbij je advertenties kan afkopen door eenmalig te betalen of door een abonnement af te sluiten. Duolingo is hier een bekend voorbeeld van. De talen-app Duolingo heeft met 500 accounts, 37 miljoen maandelijks actieve gebruikers en bijna 5 miljoen betalende klanten mooie cijfers voor te leggen.

Wil men betalen voor social media?
Dit is natuurlijk de hamvraag. Betalen voor een advertentievrije beleving is niet nieuw. Echter is social media iets wat altijd al gratis is geweest. Is men bereid daarvoor te betalen? Je zou zeggen van niet. Echter is YouTube vorig jaar de grens van 80 miljoen betalende gebruikers gepasseerd. Een dienst als YouTube waarbij het overgrote deel gebruik maakt van de gratis versie lijkt een goede graadmeter voor het model van Meta. De prijs lijkt wat aan de hoge kant om meteen vele klanten te trekken. Het is daarom aannemelijk dat geld verdienen niet de belangrijkste reden is voor Meta om het abonnementsmodel in te voeren. De toekomst zal leren of Meta net als YouTube miljoenen gebruikers kan overhalen om voor de diensten te betalen. In Europa hebben we nu in ieder geval een keuze. Wil je betalen met geld of met je data?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *