Categorieën
marketing

Porsche, het paradepaardje van Volkswagen

Volkswagen heeft vorige week haar dochteronderneming Porsche naar de beurs gebracht. Hiermee hebben ze zo’n €9 miljard opgehaald in een dag. Geen slechte dag dus. Volkswagen heeft op het moment van schrijven een waarde van €76 miljard op de beurs. De totale waarde van Porsche is ongeveer €78 miljard. Iets boven de totale waarde van heel Volkswagen. De IPO van Porsche is de grootste van Duitsland in 26 jaar na de IPO van Deutsche Telekom in 1996. Er zijn 911 miljoen aandelen uitgegeven, verwijzend naar hun populaire model, de Porsche 911.

Volkswagen Groep

Het automerk Porsche is opgericht door Ferdinand Porsche in 1931 in Stuttgart, Duitsland. Een van de eerste opdrachten kwam van de Duitse overheid die een auto wilde laten maken voor het volk, een volkswagen. Deze wagen kreeg de naam Volkswagen Beetle wat één van de meest iconische ontwerpen ooit zou worden. Dit was het begin van Volkswagen Group dat naast het merk Volkswagen nog de automerken Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania onder zich heeft.

IPO van Porsche. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters

Het geld dat wordt opgehaald gaat Volkswagen in elektrische auto’s investeren. Oliver Blume (CEO Volkswagen & Porsche) zegt dat tegen 2030 80% van de afgeleverde auto’s elektrisch moet zijn. Hiervoor willen ze €50 miljard gaan investeren komende 5 jaar. Met de aanstaande lancering van liefst 16 elektrische modellen met o.a. de Audi A4 e-tron, Audi A6 e-tron and Volkswagen ID. Buzz van.

Beurswaarde van Porsche is €78 miljard

De beurswaarde waarmee Porsche naar de beurs is gegaan komt rond de €78 miljard uit. Iets boven de €76 miljard van Volkswagen Groep. Hiermee wordt er op de beurs een belangrijk deel van Volkswagen afgesplitst. Namelijk het meest winstgevende deel. Van alle merken die onder de Volkswagen paraplu hangen maakt Porsche de meeste winst, bijna een kwart van de operationele winst wordt door Porsche gegenereerd. Mede daardoor brengt Volkswagen maar een klein deel van Porsche naar de beurs en houden zij 80% van de aandelen. De winstgevendheid gerechtvaardigd de hoge waardering maar daarmee neemt Volkswagen ook een risico. De gemiddelde marge hangt rond de 4/5% wat er op een auto verdient wordt. Bij Porsche ligt dit significant hoger, zo’n 20%. Met de stijgende inflatie en energiekosten is nog maar de vraag of er door Volkswagen winst gemaakt kan worden nu Porsche afgesplitst is.

Volgt Volkswagen het ‘goede’ voorbeeld van Philips?

Het paradepaartje afsplitsen is niet nieuw. Kijk naar Philips die in de afgelopen decennia haar belang van 38% in TSMC verkocht en chipdivisie NXP, chipmachine fabrikant ASML en verlichtingsdivisie Signify afsplitste en later de aandelen ervan ook verkocht.
Het huidige Philips richt zich hoofdzakelijk op medische apparatuur. Vele andere onderdelen worden nog wel onder het merk Philips verkocht maar zijn al lang niet meer van Philips zelf. Het is interessant om eens te kijken wat de waarde van de verkochte aandelen nu waard zijn.
TSMC is ‘swerelds grootste semi-conductor fabrikant, gevestigd in Taiwan. Met een marktkapitalisatie van €345 miljard staat het 14e in de lijst met grootste bedrijven van de wereld. 38% daarvan komt neer op €131 miljard. NXP heeft een waarde van €38 miljard, ASML is €173 miljard waard en Signify ligt rond de €3.3 miljard. Totale waarde van Philips vandaag de dag: €13 miljard.

IPO van Signify, foto: Hollandse Hoogte / Frank van Beek Fotografie

Of hetzelfde met Porsche gaat gebeuren weten we over tien jaar. Wel is te zien dat Porsche de afgelopen jaren zichzelf steeds meer aan het positioneren is als een mainstream merk. Je ziet er steeds meer van in het algemene straatbeeld. Met name de SUV’s zijn erg intrek. De Porsche Macan en de Cayenne waren/zijn de ideale auto voor diegene die van luxe houden in combinatie met een sportief merk. Daarbij is een Porsche Macan relatief goedkoop, al verschilt het nogal waar je hem koopt. Waar een Macan in Nederland €109.000 kost, betaal je ‘maar’ €65.000 in België. Dit heeft ervoor gezorgd dat Porsche over het jaar 2021 maar liefst 300.000 auto’s heeft gemaakt en verkocht. Dit is een stijging van 11% t.o.v. het jaar ervoor. 170.000 daarvan waren SUV’s (Macan en Cayenne). Van de 300.000 auto’s werden er bijna een derde in China afgeleverd wat daarmee de grootste afzetmarkt is voor Porsche.

De meest verkochte auto van Porsche, de Porsche Macan. Foto: Porsche

Alhoewel Porsche nog steeds wordt gezien als een sportwagen is de exclusiviteit er dus wel af. Dat 300.000 auto’s voor Porsche veel is, valt pas op te merken als je het naast een merk als Ferrari legt. Ferrari maakte over het jaar 2021 “slechts” 11.155 auto’s. Dat zijn er dus een hoop minder dan Porsche waardoor het merk exclusief blijft en er op straat veel minder van te zien zijn. Daarbij is de goedkoopste Ferrari €255.000 wat 1.5 keer de prijs is van de goedkoopste Porsche. Met een gemiddelde winstmarge van 25% tegenover de 20% van Porsche verdient Ferrari ook nog iets meer aan de auto’s dan Porsche.

Dat neemt niet weg dat Porsche een erg mooi bedrijf blijft. De marges zijn goed en ze produceren steeds meer auto’s. Met de IPO van Porsche haalt Volkswagen bovendien een mooie zak met geld op om zich klaar te maken voor de overgang naar EV’s. Wie aandelen Porsche koopt investeert daarin ook in een winstgevend merk. Echter is het merk Porsche steeds meer mainstream en is het niet meer het unieke sportwagenmerk dat het ooit was.

Beleggen brengt risico’s met zich mee. Dit is geen beleggingsadvies.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *