Categorieën
marketing

Inspelen op Coronavirus. Onethisch, maar wel slim?

We kunnen er niet omheen. COVID-19, in de volksmond het Coronavirus, domineert al weken het nieuws. Nu de eerste besmette patiënt in Nederland positief is getest voelen we pas echt de impact. Er is een run op mondkapjes en handgel, en bacteriedodende middelen zijn niet aan te slepen. Is dit een mooi moment om hierop in te spelen?

Prijzen in de economie worden bepaald door marktwerking. Hoe meer vraag er is in de markt, hoe hoger de prijs van een goed. Hier wordt vaak op ingespeeld. Denk bijvoorbeeld aan flesjes water die verkocht worden op Koningsdag of mobiele airco’s bij de bouwmarkt in de zomer. Maar wat als de vraag wordt verhoogd door een crisis? Of een (dodelijk) virus in dit geval?

Woekerprijzen

Het is onethisch om over de rug van een virus geld te verdienen. De handzeep op bol.com haalde zelfs het nieuws. De producten werden tegen woekerprijzen aangeboden. “Een flesje van 50 centiliter dat bij Albert Heijn normaliter wordt aangeboden voor 80 cent, viel op de site van bol.com te vinden voor 19,50 euro.“, schrijft de Telegraaf. Wie zelf eens gaat kijken op bol.com vindt talloze advertenties van handgel en mondkapjes tegen extreem hoge prijzen. Het betreft advertenties van externe verkopers die een slaatje willen slaan uit het coronavirus.
Bijvoorbeeld deze handgel hieronder. Drie kleine flesjes worden voor €39,90 aangeboden op de website waar de normale prijs op hooguit €3.- ligt.

Waar we op Koningsdag gerust €2.- willen betalen voor een flesje water die voor €0,40 in de supermarkt ligt, vinden we dit bij hand sanitizer niet kunnen. Dit is duidelijk te merken als je een kijkje neemt bij de reviews.

Dit is een voorbeeld met handgel, maar er zijn talloze gevallen terug te vinden op sites als marktplaats en bol.com. De vraag is of de bedrijven die dit aanbieden er goed aan doen deze extra euro’s mee te pakken of dat dit juist zorgt voor minder omzet in de toekomst. Immers zullen consumenten niet snel terugkeren bij de webshop van deze handgel. Bol.com heeft al aangekondigd dit soort advertenties en bedrijven te weren en te verwijderen. Dat mensen het niet eens zijn met deze prijzen is duidelijk.

Wekelijkse aanbiedingen

Hoewel je als externe verkoper op bol.com nog redelijk undercover kunt blijven, moet je als winkelketen wat beter opletten. Daarom is het interessant om te zien of winkelketens en supermarkten ook inspelen op het coronavirus in hun aanbiedingen van de week. Afgelopen donderdag was de eerste corona-besmetting in Nederland en afgelopen weekend vielen de reclamefolders in de bus. Hieronder een greep uit de wekelijkse aanbiedingen van volgende week.

Screenshots van reclamefolders via reclamefolder.nl. De meeste aanbiedingen zijn geldig vanaf 2 maart.

Om besmetting met het coronavirus te voorkomen raadt het RIVM iedereen aan vooral goed je handen te wassen. Het valt vooral op dat er veel schoonmaakmiddelen in de aanbieding zijn deze week. Nu kan het best zijn dat het toeval is maar opvallend is het zeker. Vooral de bacteriedodende handzeep van Dettol is bij zowel de Etos als de Kruitvat in de aanbieding deze week.

Onethisch of niet?

Er is echter een groot verschil tussen geld verdienen aan het virus en inspelen op de actualiteit. Waar de drogisterijen en supermarkten proberen extra producten te verkopen door ze in de aanbieding te doen, zie je op bol.com vooral bedrijven die commercieel voordeel uit deze crisis proberen te halen.
Één ding is wel duidelijk. Een virus als dit krijgt niet alleen in de media veel aandacht. Ook commercieel proberen bedrijven er op in te spelen. Onethisch of niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *