Het is acht jaar geleden dat Coca Cola de ‘share a coke’ campagne had gedraaid. Naar mijn mening was dit één van de leukste campagnes van de laatste 10 jaar. Een mooi moment om eens terug te kijken naar deze campagne en de resultaten ervan.
De campagne
De ‘share a coke’ campagne werd in 2012 als eerste in Australië gelanceerd. Coca Cola wilde voor de zomer van 2012 meer bekendheid creëeren voor het merk en natuurlijk meer verkopen. Er moest weer over het merk gepraat worden en Coca Cola wilde Australiërs samen brengen door middel van het drankje. Zij besloten om voor het eerst in de geschiedenis de merknaam aan te passen op het flesje. De populairste 150 voornamen van Australiërs werden op de flesjes gedrukt. Zo probeerde Coca Cola op een persoonlijk level interactie te creëren en Australiërs samen te brengen door ze aan te moedigen een flesje cola te delen met elkaar.
De flesjes met de voornamen werden langzaam uitgerold samen met een uitgebreide campagne op televisie, en met offline en online banners. De eerste tv commercial ging live tijdens het grootste Australische sportweekend van het jaar, de finales van de Australische Football league en Rugby league. Ruim 30 % van de Australiërs werd bereikt.
Het werd een groot succes. Mensen begonnen hun coke te delen en na een enquête op Facebook werden er nog eens 50 namen toegevoegd nadat 65.000 mensen erom vroegen.
Pop-up shop
De campagne werd verder over de wereld uitgerold. Ook Nederland was die zomer aan de beurt. Er reed een busje het land door waar mensen hun blikje konden personaliseren. Ook werd een website opgericht waar je virtuele blikjes kon laten maken en delen met vrienden. Daarnaast kon je je fysieke gepersonaliseerde flesjes bestellen met je naam erop. Deze kreeg je dan thuis gestuurd. Er kwam zelfs een pop-up shop. Mensen gingen massaal in de rij staan voor een gratis blikje met hun naam erop. In elk land werden de meest populaire namen op de flesjes gedrukt en verkocht in de supermarkten. In Nederland werden ruim 2500 namen op de flesjes gedrukt. Dit was ongeveer 90% van de voornamen. Mensen gingen hun eigen naam zoeken en deelden dit met vrienden. Deze werd natuurlijk gedeeld op social media. Wereldwijd werden er meer dan 500.000 foto’s gedeeld met de hashtag #shareacoke. Dit leverde allemaal gratis media-aandacht op.
Resultaten
Naast de enorme exposure die het heeft opgeleverd zijn de cijfers van de campagne ook erg goed te noemen. In de Verenigde Staten is de verkoop met 2% gestegen na meer dan 10 jaar te zijn gedaald. Ook steeg het Facebook verkeer met maar liefst 879% en de fanbase op Facebook steeg met 39%. Er werden 76.000 virtuele colablikjes gedeeld en wereldwijd werd miljoenen blikjes bedrukt met namen. Bovendien leverde het Coca Cola positieve reclame op. Men ging weer over het frisdrank merk praten en het sharen van een coke werd overal gedaan.
Naar verluid heeft Coca Cola in drie jaar tijd zo’n €3 miljard uitgegeven aan de campagne. Met de vele publiciteit en gestegen verkoop is dit zeker terugverdiend.
Waarom werd het een succes?
Dit had verschillende factoren. Allereerst maakte Coca Cola het persoonlijk. Er werden letterlijk voornamen op de flesjes gedrukt waardoor men direct werd aangesproken. Er werd ingespeeld op een opkomende trend, het personaliseren van spullen. Bovendien was het uniek dat het logo op het flesje werd vervangen.
Een succesvolle campagne kenmerkt zich door een duidelijke call-to-action (CTA). Duidelijker dan ‘share a coke’ kon het eigenlijk niet. Flesjes werden met elkaar gedeeld doordat namen werden gezocht en gevonden. Online werd de actie ook uitgebreid gedeeld wat zorgde voor veel publiciteit.
Het laatste puntje wat sterk bijdroeg aan het succes was dat Coca Cola steeds inspeelde op de behoeftes en daarop anticipeerde. Er werden regelmatig nieuwe namen toegevoegd en er volgde een webshop waar je je eigen flesje kon bestellen, voor de namen die er niet bijzaten of voor diegene die niet in de rij konden of wilden staan voor een persoonlijk blikje.
De ‘share a coke’ campagne bewijst maar weer dat marketing werkt en het bijdraagt aan de sales van een bedrijf. Deze campagne was niet alleen een succesvolle maar ook een hele leuke waardoor ik persoonlijk nog meer van marketing ben gaan houden. Ik hoop dat er nog vele leuke campagnes mogen volgen.