Added value, oftewel toegevoegde waarde, is de waarde vermeerdering van een product door er iets aan toe te voegen. Binnen de marketing betekent dit door een product anders in de markt te zetten waardoor het meer waard wordt of eerder verkocht wordt. Veel bedrijven doen dit bewust maar vele kleine MKB’ers kunnen hier nog veel meer uit halen. Ik zal een voorbeeld noemen.
Je wilt koffie serveren aan klanten en er geld voor vragen. Dit kan op verschillende manieren:
- Je serveert koffie in een papieren bekertje
- Je serveert koffie in een kopje met een schoteltje
- Je serveert koffie in een kopje met een schoteltje en een koekje
- Je serveert Italiaanse koffie in een kopje met een schoteltje en een koekje
- Je serveert Italiaanse Illy koffie in een kopje met een schoteltje en een koekje
Stapje voor stapje wordt er waarde toegevoegd aan de koffie. Dit zorgt er ook voor dat je meer kan vragen voor de koffie. Stel dat je als gemiddelde lunchroom in Nederland een kopje koffie serveert dan vraag je daar al gauw €2,30 voor. Doe je daar een koekje bij (waarde €0,20) kan je al €2,80 rekenen. Maak je de koffie met een Italiaanse machine van Illy bonen ga je vaak al naar de €3,50. Terwijl de inkoopprijs daarvan ruim onder de €1,- per kopje ligt.
Niet alleen iets toevoegen aan het product verhoogd de waarde. Factoren als verpakking en merk zorgen dat consumenten dat beetje extra geld willen uitgeven aan een product. Er wordt dan allang niet meer gekeken naar de waarde van het product maar naar de toegevoegde waarde van het product.
Bovenstaande afbeelden laat perfect zien dat het toevoegen van “added value” de waarde verhoogd. De productiekosten zullen niet veel verschillen maar simpel door het ontwerp aan te passen door een bekende designer (Virgil Abloh van Off-White red.) en deze uit te brengen in een zeer beperkte oplage zijn mensen bereid er maarliefst 2100% meer voor te betalen. Dit is natuurlijk ook gericht naar een bepaalde doelgroep die dit ervoor over heeft maar dat zal ik in een aparte blogpost behandelen.
Je zult denken, welke gek betaald er nu 22 keer zoveel voor puur het uiterlijk? Ik denk dat velen net zo makkelijk bij de supermarkt de linker havermout pakken 😉
Omdat het om kleine bedragen gaat en de verpakking met een merk vertrouwen geeft zijn consumenten bereid dat kleine beetje meer te betalen voor dit vertrouwen. De rechter verpakking heeft bewust een ” goedkoop” uiterlijk gekregen waardoor dit het grote prijsverschil rechtvaardigd. Waarom zeg ik groot? Voor 500g zou je voor het linker product €1.32 betalen wat maarliefst 2.64 keer zoveel is voor feitelijk hetzelfde product.
Conclusie; het toevoegen van waarde aan je product is erg belangrijk. Men is bereid extra geld uit te geven voor deze toegevoegde waarde. Dit kan door het toevoegen van een koekje bij je kopje koffie of het aanpassen van de verpakking. De waarde die wordt toegevoegd zorgt voor een everedige verhoging van de prijs van het product. Daardoor is het altijd goed om na te denken of de toegevoegde waarde het waard is om hiervoor extra geld uit te geven.
Welk pakje havermout neem jij de volgende keer?