In de nieuwe serie TechCheck ga ik grote technologiebedrijven uitlichten. Waar zijn ze mee begonnen? Welke overnames hebben zij gedaan en waarom zijn zij een blijvertje? Deze week in TechCheck de bekendste zoekmachine van de wereld; Facebook.
Iedereen kent Facebook. Sterker nog, meer dan de helft (56%) van de Nederlanders heeft anno 2019 een profiel op dit sociale netwerk. Maar de populariteit neemt snel af. In 2019 heeft Facebook in Nederland 640.000 gebruikers verloren. In de onderstaande grafiek van Newcom is te zien dat het gebruik van Facebook al sinds 2017 afneemt. Daarentegen is ook te zien dat het gebruik van Whatsapp en Instagram hard toeneemt. Die zijn nou toevallig ook in het bezit zijn van Facebook.
Het in 2010 opgerichte Instagram werd erg snel populair en in April 2012 telde Mark Zuckerberg er maar liefst $1 miljard voor neer. Destijds telde Instagram ” maar” 30 miljoen gebruikers. Ter vergelijking, Facebook had rond die tijd meer dan 600 miljoen gebruikers. In juni 2018 heeft Instagram de magische grens van 1 miljard gebruikers overschreden.
In 2014 nam Facebook het volgende grote ‘sociale netwerk’ over. Namelijk WhatsApp dat overgenomen werd voor $19 miljard. Toentertijd goed voor zo’n 450 miljoen actieve gebruikers per maand en 315 miljoen per dag. Eind januari 2018 maakte Facebook bekent dat het 1.5 miljard actieve gebruikers heeft waarvan 1 miljard dagelijks gebruik maakt van de app.
Er werd in 2014 niet alleen veel geld betaald voor WhatsApp. Facebook telde ruim $2 miljard neer voor Oculus VR. Oculus VR bracht in 2012 met de Oculus Rift de allereerste commerciële VR-bril op de markt. Daarna kwamen nog de Oculus Go en de Oculus Quest uit. Hiermee laat Facebook zien dat het veel potentie ziet in VR.
Dat zijn allemaal erg veel cijfers. Maar 1 ding is duidelijk. Mark Zuckerberg en Facebook hebben door ontwikkeld en met deze 2 overnames het juiste gedaan. WhatsApp en Instagram zijn na de overname alleen maar verder doorgegroeid en hebben sinds 2018 beiden meer dan 1 miljard gebruikers. Dit alles past in de visie van Facebook dat nu uitgegroeid tot meer dan alleen een sociaal netwerk. Hiermee gaan ze dezelfde richting op als Google dat tegenwoordig meer is dan alleen een zoekmachine.
Rebranding Facebook
De transformatie van een simpel sociaal netwerk naar een sociale conglomeraat vraagt om rebranding. Facebook wil laten zien dat ze meer zijn dan een App. Er werd begin November 2019 een persbericht uitgestuurd dat Facebook een nieuwe corporate logo introduceert.
Today, we’re updating our company branding to be clearer about the products that come from Facebook. We’re introducing a new company logo and further distinguishing the Facebook company from the Facebook app, which will keep its own branding.
Aldus Facebook. In de afbeelding hierboven zijn de kleuren van Instagram, WhatsApp en Facebook te zien. De branding zal ook subtiel verwerkt worden in de bijbehorende apps.
Hiermee is de laatste stap gezet. Van een simpele app 15 jaar geleden naar een moederbedrijf met meerdere succesvolle bedrijven onder zich. De lijst met aquisities zal nog wel langer worden maar het is duidelijk dat Facebook nog steeds relevant is. Ondanks dat het gelijknamige sociale netwerk in gebruikers afneemt. Andere takken als Instagram en WhatsApp groeien nog erg hard.